Alice Stål är sedan ett år studentkoordinator på Deloitte. Hon har studerat medie- och kommunikationsvetenskap, men var engagerad i Uppsalaekonomerna när hon pluggade. Därigenom fick hon kontakt med Deloitte och när en kompis tipsade om tjänsten som studentkoordinator tyckte hon att det lät väldigt spännande.
– Egentligen hade jag inte tänkte jobba i en stor organisation. Jag trodde att det skulle vara svårt att göra avtryck och påverka i ett stort företag, men så är det inte på Deloitte, berättar Alice.
I rekryteringsprocessen fick Alice träffa de olika personerna som hon skulle jobba med och sin blivande chef. Hon anmälde sig även till en studentaktivitet för att få en större inblick i sin potentiella arbetsgivare.
– Jag hamnade i en buggtävling på restaurang Vassa Eggen med några kollegor på revisionsavdelningen. Då kände jag att ”på det här företaget vill jag jobba”, skrattar Alice som tipsar om att skapa en egen uppfattning om de arbetsgivare som man är intresserad av.
– Det är viktigt att det blir rätt matchning för att det ska bli en långsiktig relation, konstaterar hon.
Sedan förra året är Deloitte världens största revisions- och konsultnätverk. Trots storleken och de många kontoren upplever Alice en öppenhet och familjär stämning i organisationen.
– Engagemanget är större än jag trodde. Det är en öppen och mottaglig kultur, som bidrar till engagemanget – det uppmuntras att du är kreativ och fritänkande.
Eftersom Deloitte är ett internationellt företag med internationella klienter arbetas det mycket över nationsgränser.
– Vi jobbar nära varandra i nätverket och kan ta in expertkompetens från andra länder. Vi jobbar alltid i team och du ska vara prestigelös och en hjälpsam person för att passa hos oss. Den kulturen attraherar mig, att man gör saker tillsammans. Det kan vara ett hårt klimat i konsultvärlden, men här uppmuntras inte vassa armbågar.
”Jag tycker att vi är bra på att lyfta individer.”
När Alice ska beskriva Deloitte återkommer hon till att kulturen är välkomnande. Företaget rekryterar ofta direkt från universiteten och därmed blir de första åren nästan som en förlängning av studentlivet.
– Det arrangeras mycket aktiviteter, men framförallt utbildningar som syftar till att man kommer in i arbetssättet och i våra verktyg, berättar Alice.
Deloittes devis är att arbeta mycket relationsbildande för att differentiera sig. Det är medarbetarna i organisationen som definierar företaget.
– Ett företag är varje individ som jobbar där. Här är det stort fokus på att utveckla sig som ledare, bland annat genom att ständigt erbjuda bra utbildning oavsett vilket steg i karriären du är. Vi tar ansvar för våra medarbetares utveckling. Jag tycker att vi är bra på att lyfta individer, man får ta plats och påverka sin egen utveckling. Vi pratar om kompetenstrappa istället för karriärtrappa eftersom de gamla, lite hierarkiska strukturerna, i konsultvärlden inte gäller hos oss. Det är nog därför som vi medarbetare är så nöjda med Deloitte, summerar Alice.