Hedieh Asadi hade pluggat läkarprogrammet på Karolinska Institutet och hade precis påbörjat sin specialistutbildning när hon började få frågor om ett problem hon stött på många gånger förut, både hos patienter och bland vänner och bekanta.
– Det var många som jag pratade med som haft problem med svett och dålig lukt men aldrig fått hjälp och jag kände att jag inte kunde ge några bra svar, trots att jag var läkare själv. Jag vände mig till den medicinska litteraturen och när jag insåg att det är samma svettkörtlar vi har under armarna som vi har i intimområdet så föll poletten ner. Jag som älskar vetenskap och ofta har tusen idéer blir lätt besatt av att göra saker bättre och jag kunde inte släppa det här.
Sagt och gjort. Hedieh tog en paus från jobbet som läkare och teamade upp med systern Hasti som pluggade ekonomi på handelshögskolan. De hade länge haft siktet inställt på att göra något tillsammans så de bestämde sig för att gå all in och starta eget.
– Vi hade själva upplevt problemet och ville verkligen få till en förändring. Vi började kartlägga marknaden och blev både förvånade och förbannade över att utvecklingen har stått stilla. Få tänker till kring den kvinnliga anatomin. Jag menar, vi kan sätta folk på månen men vi kan inte ta fram en produkt som inte ger röda prickar vid intimrakning eller sabbar vår pH-balans. Vi förtjänar bättre än så.
”Det viktigaste vi lärt oss är att lita på oss själva och på magkänslan.”
Men det var inte alla som trodde på idén. Och är det någonting systrarna tröttnat på, så är det gubbar som talar om för dem vad de kan och inte kan göra.
– Det är så många gånger vi fått höra ”Det här fixar ni inte själva” medan killar med mindre erfarenhet än oss aldrig blivit ifrågasatta. Som ung entreprenör tar man lätt åt sig av alla råd man får och det finns så många gubbar där ute som tror att de vet saker så mycket bättre. Det viktigaste vi lärt oss är att lita på oss själva och på magkänslan.
Nu är det tre år sedan Deo Doc föddes. Produkterna står i hyllorna hos de stora apotekskedjorna och säljs online i Europa och de har vunnit flertalet priser och tävlingar de senaste åren (senast genom att pitcha fördelarna med att slippa pungsvett för självaste kungen) och för systrarna är vägen framåt kristallklar.
– Vi har höga ambitionsnivåer och ville egentligen vara världsledande redan år ett, men vi är så nöjda och glada med den resan vi gjort hitintills. Vi har hittat ett hål på marknaden och vi ser en stor efterfrågan från hela Europa och USA, så vi utvecklar hela tiden vår produktportfölj. Vi är redo att ta över världen.