”Ibland är det champagne – ibland fosterställning”
9 Jun 2017 kl: 00:00

”Ibland är det champagne – ibland fosterställning”

Caroline Rödén, Lisa Löfgren och Tamara Bernad är grundare av Bluecall, en app som erbjuder anonyma terapeutiska stödsamtal med en utbildad medmänniska dygnet runt. Du fyller i vilka ämnen du vill prata om, exempelvis stress, relationsproblem eller sorg, sedan matchas du med en volontär eller mentor som är bra på just det ämne du valt. Bluecall kom till genom att grundarna under studietiden märkte att lång väntetid hos vården gjorde det svårt att hitta någon att prata med när livet inte kändes på topp.

– Långa vårdköer och dyra psykologtimmar gjorde att problemen blev mycket större och gav en snöbollseffekt, berättar Caroline Rödén. Vi såg ett stort gap på marknaden och ville göra något vi önskade att vi själva hade. Livet har sina ups and downs hela tiden, inte bara när man är student, och då är det bra att man kan hitta någonstans att prata.

Idén till Bluecall kom under 2015, appen lanserades hösten 2016 och i dag har den 2 000 användare.

– Appen har spridits mycket genom word of mouth, för det här ämnet berör alla på ett eller annat sätt. Vi får in nya användare dagligen och i mars hade vi över 400 samtal. Användandet ökar hela tiden, det är så fantastiskt att fler tar sig mod till att faktiskt söka hjälp, säger Caroline.

”Alla har ju idéer men det gäller att det finns en efterfrågan.”

Caroline berättar att vägen till lanseringen kantades av undersökningar och hjälp från såväl andra entreprenörer som författare och inkubatorer.

– Alla har ju idéer men det gäller att det finns en efterfrågan, så vi gjorde många marknadsundersökningar i början. Vi tog in rådgivare ganska tidigt, det var olika entreprenörer som gjort samma resa som vi kunde rådfråga. Och vi läste många startup-handböcker. Vi ansökte också till olika program och tävlingar, vi fick bland annat hjälp av inkubatorn Sting vilket har varit väldigt värdefullt.

Bilden av entreprenörslivet som en berg- och dalbana bekräftar Caroline, och hon menar att man måste vara beredd på det.

– Det är självklart att det finns upp- och nedgångar i företagande, ibland är det champagne och ibland är det fosterställning. Det är inte en dans på rosor, ibland kommer fantastiska milstolpar och man ser att folk blir hjälpta av det man gör – och nästa dag måste man sätta tänderna i något som verkligen strular. Man lär sig otroligt mycket, men det är viktigt att man brinner för det man gör eftersom det är mycket hårt arbete som väntar. Man gör misstag hela tiden, men det viktiga är att man lär sig av dem. Oftast är det bättre att fatta fel beslut än att inte fatta något beslut alls.