Tidigare jobbade Saara Lawson i hotellbranschen där hon bland annat tog fram arbetsrutiner. Men efter föräldraledigheten ville hon prova något nytt, och fick ett tips av sin syster om Cygate. I dag arbetar Saara Lawson som verksamhetsområdeschef för nätverkssupport på företaget.
Hur var det att gå till en helt ny bransch?
– Väldigt roligt! Jag fick börja på servicedesken, där man hade nytta av mina kunskaper av att samordna och hålla ihop saker och ting. Servicedesken tar emot felanmälningar, klagomål och liknande, som sedan ska dirigeras vidare till rätt avdelning. Det är en viktig funktion – servicedesken är företagets ansikte utåt.
Hur gick du vidare sedan?
– Det dröjde inte länge innan jag fick hoppa in i en helt annan roll. Det hade bildats en ny grupp som skulle syssla med hårdvaruutbyten och avtal, och där fick jag bland annat jobba med att utveckla processer och sätta rutiner. För ett år sedan arbetade jag som teamleader för nätverkstekniker, och efter fem månader blev jag deras verksamhetschef. Det är väldigt stimulerande att jobba på ett företag där man har utrymme att utvecklas. Här finns många möjligheter till vidareutbildningar, kurser och certifieringar – både inom den befintliga rollen man har, men också om man vill gå vidare inom bolaget.
Vad är det roligaste med jobbet?
– Det står aldrig stilla! Tekniken utvecklas hela tiden, och vi måste hänga med. Därför lär man sig nya saker varje dag – nästan varje timme, känns det som ibland. Det är otroligt utmanande. Sedan är det väldigt kul att man jobbar mycket i grupper och får möjligheten att lära sig av den spetskompetens som finns i bolaget, även mellan olika arbetsgrupper. Det pågår även ett ständigt arbete med att utveckla processerna så att samarbetet inom företaget ska bli så bra som möjligt.
Varför tror du att Cygate är en populär arbetsplats?
– Dels för de stora utvecklingsmöjligheterna man har som anställd. Men också för att Cygate värnar om privatlivet och att det ska funka för de som jobbar här. Jag upplever att vi har mycket frihet och eget ansvar, där det finns en stor flexibilitet med arbetstider. Till exempel om jag behöver hämta barnen tidigare från dagis eller på andra sätt försöka få ihop vardagen. Om jag ska må bra på jobbet behöver jag må bra annars också, och det känns väldigt bra att jobba på ett företag som tycker att det är viktigt.