Energibranschen genomgår en stor förändringsresa där man går från en central till en decentraliserad produktion, där kunderna vill vara med och producera sin energi. Vi träffade Vattenfalls vd Magnus Hall, strategichef Andreas Regnell och Linn Rejström, som är chef för företagets konkurrensbevakning, för att prata kundfokus, samhällsansvar och strategi.
– Hela vår strategi bygger dels på att vi måste ha en klimatneutral produktionsportfölj där vi alltid ska ligga i framkant, och dels på att vi ska hjälpa våra kunder leva ett klimatsmartare liv. För Vattenfall handlar det inte längre bara om att leverera el, utan vi måste kunna leverera tjänster som exempelvis solceller och laddningsstationer till elbilar, som gör att kunderna kan konsumera hållbart, förklarar Andreas.
Att ligga rätt i tiden
Andreas berättar att de högt satta målen i sin tur ställer höga krav på medarbetarnas engagemang och kompetens. Men att det är just det som också gör det så roligt att jobba på bolaget.
– Jag tror att vi alla känner oss väldigt sporrade av att vi driver något som är så pass viktigt för samhället. Det var det som fick mig att söka mig hit för sju år sedan. Jag jobbade som konsult tidigare men ville ut i verkligheten och jobba med de stora frågorna, säger han.
Linn berättar att den främsta anledningen till att hon är kvar på Vattenfall är att hon tycker att bolagets värderingar och strategi ligger rätt i tiden. Hon har jobbat på företaget i 16 år och har haft flera olika positioner, inom allt från ekonomi och kundservice till sälj och kundanalys.
– Jag är stolt över att jobba här och känner att jag hela tiden utvecklas. Det finns otroliga möjligheter på Vattenfall om du har ambition och visar att du levererar, säger hon.
Ingen affär utan samhällsansvar
Vattenfall har som vision att leverera all energi fossilfri inom en generation. Magnus, som tillträdde som vd 2014, efter flera år inom skogsindustrin, berättar att det målet bottnar i deras engagemang som världsmedborgare, men också i att de förstår att den som är bäst på att leverera hållbara tjänster kommer att göra bra affärer.
– Samtidigt som vi jobbar mot bättre klimatnytta måste vi såklart också driva vår organisation framåt. Hållbarhet handlar inte enbart om miljön utan också om det sociala och ekonomiska. Att kombinera de tre sakerna är såklart basen för att vi ska bli framgångsrika, avslutar han.