Från konståkare till världskänd modeikon
10 Apr 2017 kl: 00:00

Från konståkare till världskänd modeikon

1949

Glammig uppväxt i New York City

Den 27 juni föddes Vera Ellen Wang i New York City, New York. Hennes föräldrar var immigranter från Kina och förmögna, vilket gav Wang en pampig uppväxt på Manhattans Upper East Side. Hon studerade på Chapin School och gick sedan vidare till School of American Ballet. Därefter studerade hon sina sista år på Sarah Lawrence College, med inriktning konsthistoria.

1969

Nationella mästerskapen i konståkning

Wangs karriär startade redan under åren på college, då hon var konståkare. Hon var talangfull och kom på femte plats under USA:s Nationella mästerskap i konståkning med sin partner James Stuart. Men när hon ansökte till det amerikanska OS-laget kom hon inte med.

– När du ramlar så reser du dig upp och provar igen. Du låter dig inte avskräckas, säger hon till BoF.

Hon levde efter sina ord, men tillslut märkte hon att konståkning inte var det hon verkligen brann för.

1971

Från skridskor till Vogue shutterstock_592015301Italian Vogue Magazine, 2017. Foto: Casimiro PT/Shutterstock.

Mode var något som kändes naturligt då det alltid varit en del av hennes glammiga uppväxt.

– Min mamma tog med mig på en modeshow när Yves Saint Laurent var på Rue Spontini. Det var hans första modehus, bara en liten ateljé egentligen. Jag har verkligen blivit utbildad inom mode. Jag växte ju upp med det, och fick se de bästa, säger Wang till BoF och tackar sin mamma som introducerade henne för modevärlden tidigt.

I samband med sin collegeexamen fick Wang ett jobb som ”temporär assistent” på Vogue Magazine. Fast besluten om att vara kvar jobbade hon sig upp till rollen som moderedaktör, där hon stannade i 15 år.

1987

Accessoarer och brudklänningar

Wang bytte arbetsroll och arbetsgivare, hon blev designchef för accessoarer på Ralp Lauren. Efter alla år i modebranschen blev medvetenheten ett faktum när Wang själv skulle gifta sig. Utbudet av brudklänningar då var enligt henne trist och bara för mycket. Hon bestämde sig för att designa sin egen brudklänning. Hon lämnade sina skisser till en sömmerska och begärde att få sin oerhört figurnära och detaljrika klänning skräddarsydd – till den slutgiltiga kostnaden på 10 000 dollar.

1990

Första butiken öppnasshutterstock_362060357Vera Wangs butik i Soho, NYC. Foto: Littleny/Shutterstock.

Med ekonomiskt stöd från sin pappa öppnade Wang sin första brudklänningsbutik i exklusiva Carlyle Hotel på Madison Avenue. Hon erbjöd kändisar och societeter brudklänningar från kända designer som Guy Laroche, Arnold Scaasi, Carolina Herrera och Christian Dior.

1994

Varumärket Vera Wang föds

Efter ett par år släppte hon sedan sin första egna kollektion med sofistikerade brudklänningar. Det blev en stor hit men hon fick inte internationell uppmärksamhet förrän Olympiska spelen 1994. Då hon visade upp sin handbroderade dräkt på konståkerskan Nancy Kerrigan. Därefter tog varumärket Vera Wang fart och designern själv tog ett enormt steg uppåt i karriären.

2005

Titlar och kollektioner

Några kollektioner senare blev Wang utnämnd till Årets kvinnliga kläddesigner. Hennes kollektioner erhåller en modern design med en klassisk elegans, men hon sätter alltid sin egen prägel på det hela.

– Jag har arbetat med färg i brudkläder i 15 år. Vem skulle doppa en hel kollektion i te liksom? Jag gjorde det ett år. Hela teamet stod och handdoppade varje klänning i ett badkar – fullt med te. Jag var bara tvungen att arbeta utanför standarden ”vitt”, säger hon i en intervju för tidningen Interview.

2017

Världskändisshutterstock_96717655Vera Wangs höstkollektion 2012 på Mercedes-Benz Fashion Week. Foto: Tatyana Borodina/Shutterstock.

Vera Wang är idag ett av de mest kända varumärkena i världen. Det lanseras parfymer, färdiga outfits, smycken och inredning varje år. Wangs kläder är en höjdpunkt på röda mattan och hennes kollektioner är något utöver det vanliga, inte minst kollektionerna av brudklänningar. Wang är i år aktuell med sin höstkollektion, som hon presenterar i bland annat Vogue Magazine. Hon för tankarna till Italien på 1600-talet med kollektionen.

– Jag kände att det var dags för mode med siluett, arkitektur och lite pompa och ståt helt enkelt, säger hon till Vogue. Det finns en viss formalitet och en viss storhet, men förhoppningsvis på ett nytt sätt.

Källa: Biography