I en artikel i Breakit delar namnstrategen Katarina Nilsson med sig av en superguide kring hur du ska tänka för att komma på ett bra namn till din startup. Hon menar att det kan vara en risk att följa en namntrend och det gäller att välja något som håller långsiktigt under hela livscykeln. Lär av hennes fem handfasta tips!
1. Rita upp den strategiska kartan
Svara på frågorna: Vilka är mina krav på namn? Vilket jobb ska namnet göra? Vad finns det för juridiska krav? Vilka språk ska det funka på? Vad ska det kommunicera? Hur lång tid ska varumärket leva? Vilken är målgruppen?
2. Spåna namnförslag
När du har det klart för dig börjar det kreativa arbetet med att ta fram olika förslag. Ta gärna fram olika nyckelord. Vad har de för synonymer? Vad heter de på olika språk? Vill du till exempel signalera trovärdighet, som är ”reliability” på engelska? Kan du då använda dig av ”rely”? Testa också att sätta ihop olika ord för att se vad resultatet blir – och prova hur namnet ligger i munnen.
3. Matcha det du vill utstråla
Det är viktigt att ha ett namn som kommunicerar vad du vill att företaget ska utstråla. Namnet ska matcha varumärkespositioneringen och prisnivån. Om du vill ligga i ett premiumsegment kan du inte ha ett namn som låter billigt. Känn på skillnaden mellan skokedjorna Rizzo och Eurosko, var förväntar du dig att hitta de billigare skorna?
4. Stäm av
Under resans gång behöver du kolla att namnet stämmer överens med dina kriterier och att det fungerar juridiskt och språkligt för de marknader som är viktiga för dina affärer. Och att de fungerar bra på internet.
5. Skydda namnet
Kolla att du inte gör intrång på någon annans rätt. Det är också viktigt att varumärkesregistrera, inte minst ur ett investerarperspektiv så att det är klart om du sedan ska sälja av bolaget. Att ha varumärket registrerat tillför värde.
Källa: Breakit