I en vindslokal i centrala Göteborg sitter startupföretaget Minatjänster.se, vars affärsidé fått stor uppmärksamhet och ett antal utmärkelser sedan starten 2014. Storyn började egentligen ett år tidigare, när Joakim Sjöblom stod i en matbutik och skulle betala för sina varor. Men det var tomt på kortet.
– När jag tittade vad som hade hänt såg jag att flera av mina fasta kostnader hade dragits på autogiro den senaste veckan: gymkort, bredband, mobilabonnemang och så vidare. Jag kände att jag inte hade någon koll på mina prenumerationer och kom på idén Minatjänster.se, berättar Joakim, som vid tiden gick programmet Personal, organisation och ledarskap.
En startups drömteam sägs bestå av en hipster, en hacker och en hustler. I sammanhanget är Joakim hustlern, och de som blev hans medgrundare är två personer som gör drömteamet komplett: Marcus Lönnberg, hackern som är civilingenjör i datateknik, och Jonas Karles, hipstern som har pluggat affärsutveckling och entreprenörskap.
– Vi har väldigt olika kompetenser men många gemensamma värderingar som vi har byggt företaget på. Till exempel vårt syfte: att göra nytta för människor i vardagen. Efter USA är Sverige det land som snabbast går mot en prenumerationsekonomi där vi hellre köper tjänster än äger saker och här hjälper Minatjänster.se konsumenterna. Genom oss kan du säga upp ett gammalt abonnemang på 30 sekunder med hjälp av bank-id. Företag ska inte längre kunna tjäna pengar på personer som är konflikträdda eller inte har tid att avsluta prenumerationer. Dessutom sker allt genom oss digitalt – en riktig ”game changer”, menar Jonas, och fortsätter:
– Vi anser även att de tre viktigaste framgångsfaktorerna för ett företag är teamet, tajmingen och produkten, i den ordningen. Det vi har åstadkommit hittills beror på riktigt bra lagarbete.
Efter att ha jobbat med Minatjänster.se all sin lediga tid släppte trion den första skarpa versionen av tjänsten i mars i år. Sedan dess har antalet medarbetare ökat från fyra till elva personer. Användarskaran har också vuxit snabbare än beräknat.
– Ytterligare en milstolpe var att bevisa för oss själva och investerarna att vår affärsmodell fungerar trots att det är en gratistjänst, säger Jonas.
När användaren loggar in på Minatjänster.se kan hen se och hantera alla sina prenumerationer och abonnemang. Genom att trycka på ”Sänk kostnaden”-knappen för exempelvis ett gammalt mobilabonnemang får användaren förslag på likvärdiga, billigare abonnemang. Om hen väljer att byta till ett abonnemang hos en annan operatör får Minatjänster.se en kickback från operatören.
– Nu är nästa steg att expandera till fler länder. Först i Norden och sedan ut i Europa, här har vi en helt unik tjänst. I USA har vi däremot två direkta konkurrenter. Det går extremt bra för dem – vilket bara visar att affärsidén fungerar.