En undersökning från University of British Columbia visar att din stressnivå höjs ju fler gånger du kollar din mejlbox under arbetsdagen. Om vi skulle sänka vårt genomsnittliga antal från 15 till tre gånger om dagen skulle vi inte bara bli mindre stressade, vi skulle också hinna djupdyka i och slutföra viktigare projekt.
”Men hur kan man göra det?”
Enligt en undersökning inleder 66 procent sin arbetsdag med att lyssna av sina telefonmeddelanden, läsa sms och kolla sin mejl. 78 procent läser sina mejl kontinuerligt under hela arbetsdagen.
För många av oss är det alltså en självklarhet att stanna upp med sina sysslor och besöka mejlkorgen så fort vi ser att det plingar till. Trots att vi kanske precis ägnat 15 minuter eller mer åt att sätta oss in i ett viktigt projekt och börjat fokusera på riktigt. När mejlet är läst behöver det kanske åtgärdas, och så går det några minuter, eller ännu mer, åt att göra det. När du sedan sätter dig ner med det viktiga projektet igen måste du återigen ägna 15 minuter för att plocka upp gamla trådar.
Enligt den NY Times-bästsäljande ledarskapsexperten Mark Murphy är det såklart helt ohållbart, och för att få ordning på problemet ger han följande förslag:
”För det första: Ta en tvåtimmarspaus från email. Och under dessa två timmar tar du tag i dina viktigaste projekt. Sätt på dig hörlurar, och stäng av alla notifikationer från din dator och/eller din telefon – för de är lika störande som en visit till mejlboxen. Det är fantastiskt hur mycket vi kan åstadkomma under 1-2 timmar när vi verkligen får tid att fokusera.”
Murphy fortsätter: ”Dagen efter ska du INTE kolla din mejl förrän du lagt tio minuter åt att planera din dag, vilka dina viktigaste projekt är och när du ska avsätta tid för att slutföra dem.”
Det är enkelt: När du fokuserar blir du mer effektiv. När du blir mer effektiv får du mer gjort. När du får mer gjort har du mindre ångest för att du har för mycket att göra. Och när du har mindre ångest mår du bättre.
Källa: Mark Murphy/Business Insider.