När Daniel Gustafsson var klar med civilingenjörsutbildningen inom maskinteknik och logistik på Lunds universitet var hans mål tydligt: en logistikroll på ett globalt företag.
– Arla blev därför den självklara destinationen. Det är så starkt förknippat med svenskhet att vissa har fått för sig att vi bara finns i Sverige, men faktum är att vi finns i över hundra länder runt om i världen. Det som också skiljer Arla från många andra traditionella svenska företag när det kommer till logistik är att vi är ett FMCG-företag, där en mängd produkter – allt från mjölk, till yoghurt, filmjölk, keso, kvarg, ost, smör – i extrema volymer, ska transporteras långa sträckor och dessutom på mycket kort tid eftersom produkterna har kort hållbarhet. På så sätt skilde sig verkligen Arla från de andra företagen som mina klasskompisar fick jobb på, säger Daniel.
”Vårt jobb är enkelt: vi ska effektivisera.”
Transportchef med koll på logistiken
Daniel blev först antagen till Arlas traineeprogram F15, med tjänstgöring i USA, England, och Danmark, och arbetar i dag som transportchef för det som i organisationen kallas för mellantransport – den som sker från mejerierna till Arlas fyra distributionscenter runt om i landet, innan de skickas vidare därifrån till Arlas kunder.
– Vårt jobb är enkelt: vi ska effektivisera. Om vi lyckas med en effektivisering sparar vi mer pengar till bönderna – våra ägare – vilket är vårt huvuduppdrag. Men en effektiv verksamhet är också skonsammare mot miljön, säger Daniel och fortsätter:
– En effektivisering kan ske på alla tänkbara sätt. Det kan handla om att erbjuda våra kunder ersättning, i utbyte mot att vi tillåts leverera produkterna vid tillfällen då det inte är lika högt tryck. Eller att alla våra transporter ska använda bränsle som inte är fossilt, vilket är en annan satsning vi har gjort. En satsning som de senaste tio åren även har medfört att Arlas koldioxidutsläpp från transporter har halverats i Sverige, vilket är otroligt imponerande.
”För Arla är corporate social responsibility extremt viktigt.”
Global expansion med böndernas bästa i bakhuvudet
Eftersom Arla är ett kooperativ, där bönderna själva står som huvudägare för företaget, fattas som sagt alla affärsbeslut med syftet att ge mer tillbaka till de svenska mjölkbönderna. Ett av många steg för att lyckas med detta stavas global expansion. Arla finns numer i över hundra länder runt om i världen, och affärsmodellen är enkel: varje ny marknad analyseras noggrant, och tanken är sedan att Arla ska etablera sig med ett fåtal produkter, som det råder en stark efterfrågan av, och sedan skala upp verksamheten allteftersom.
– I USA, där jag var under min traineeperiod, säljer vi till exempel bara ost och smör. Det är inte riktigt läge att introducera yoghurt eller filmjölk där, eftersom den kulturen inte riktigt finns där på samma sätt som i Sverige, säger Daniel och ger ytterligare ett exempel på Arlas globala verksamhet:
– Under min period i Danmark arbetade jag med ett projekt i Nigeria där uppdraget var att sälja mjölkpulver, som man blandar ut i vatten för att få en näringsrik mjölkliknande vätska. I Nigeria finns inte samma ekonomiska förutsättningar som i västvärlden, och skillnaden på att dricka ett glas vatten jämfört med att blanda ut det med mjölkpulver – och därmed få i sig basnäringsämnen och bland annat proteiner – är jättestor. Den ekonomiska vinsten är inte lika fördelaktig när det gäller mjölkpulver, men jag ser en stor moralisk vinst i att kunna erbjuda människor i utvecklingsländer möjligheten att få i sig basnäring. För Arla är corporate social responsibility extremt viktigt, vilket gör att det känns extra bra att jobba här. Det går hand i hand med vårt ansvar om att vara en hållbar leverantör av mjölkprodukter till världens alla människor.