“Som en kaktus bland orkidéerna”. Så beskriver Maria sin egen chefsroll innovationsteamet på Arlas avdelning MYPC (Milk, Yoghurt, Powder and Cooking). Tillsammans sina kollegor, 14 kreativa experter med vitt skilda bakgrunder, ansvarar hon för att ta fram nya produkter och förpackningar till Arlas sortiment av färska mejerivaror. Maria är ny i rollen sedan april, men har arbetat på Arla i fem och ett halvt år.
Hur hamnade du på Arla?
– Arla är ett kooperativ och det är bönderna själva som äger företaget. Bönder som dagligen är ute i myllan, med jordiga fingrar, som driver jordbruk och lever med djuren varje dag. Det är också från dem som företagets värderingar kommer – värderingar som äkthet, miljöbevarande och hållbarhet samt viljan att våra produkter ska vara hälsosamma. Andra företag med riskkapitalister som ägare kommer säkert rabbla samma fina ord, men här är det verkligen på riktigt. Jag lockades av den genuiniteten. Men också, såklart, av alla starka varumärken som finns i vårt sortiment, säger Maria.
”Det är en hel vetenskap bakom en sådan till synes enkel produkt!”
Berätta om din roll på Arla?
– Jag är Innovation Director, vilket innebär att jag ansvarar för det team på tretton personer i Sverige och Finland som sköter produktutvecklingen för alla våra färska mejeriprodukter. Det kan handla om allt från mjölk, yoghurt, kvarg, soppa, sås, grädde till crème fraiche. Ett exempel på hur vi jobbar är att vi just nu funderar väldigt mycket kring hur vi ska kunna fånga upp den konsumentgrupp som har slutat dricka mjölk, men som inte vill lämna det helt bakom sig. Det är en team effort – mitt team produktutvecklar och tar fram smaker och ingredienser, ett annat team har fokuserat på marknadsföringsbiten och design på förpackningen. Vi behöver sätta oss in i konsumentens sits och fråga oss själva hur en produkt ska konsumeras – i lugn och ro i hemmet, on the go efter jobbet eller skolan eller som frukosttillbehör? Det är en hel vetenskap bakom att ta fram nya till synes enkla produkter!
Hur har de första månaderna i din nya tjänst varit?
– Det har varit lite pirrigt, för i mitt team ingår flera personer med olika sorters fokusområden, och det är en enorm utmaning för mitt ledarskap. Min huvudkompetens ligger liksom så långt bort från deras specialistegenskaper, jag har en bakgrund inom marketing, och här gäller det snarare att förse mina medarbetare med verktyg för att lösa problem, snarare än att vara ett bollplank för tekniska lösningar. Jag brukar säga att jag är en kaktus bland orkidéerna. Det är inte jag som kommer med idéerna, men det är jag som måste se till så att mina kollegor gör det.
”Vi lär oss mer och mer om varandra varje dag!”
Berätta om något misstag du gjort!
– Jag gör misstag hela tiden. Men någonting jag behöver jobba med, särskilt i egenskap av en extrovert ledare bland ett flertal introverta kollegor, är att ibland inte vara så ivrig med att komma framåt. Ibland behöver jag backa, och låta alla i gruppen få processa saker i lugn och ro, för många behöver den tiden på sig. Men vi lär oss mer och mer om varandra varje dag!
Hur ser Arlas ledarskapsfilosofi ut?
– Vi har en väldigt tydlig vision för ledarskap, och satsar också extremt mycket på att vidareutbilda våra ledare ju högre upp de kommer inom organisationen. Visionen vilar på tre fundament: Envision. Engage. Deliver. Vilket egentligen bara är omskrivningar för hjärna, hjärta och fötter. Ledaren måste vara strategisk, sedan inkännande och motiverande för att till sist leverera resultat. Om alla ledare behärskar de här momenten kommer framgångarna komma av sig själva. Inte bara finansiellt, utan även stämningen bland medarbetarna. Det märks verkligen att vi som jobbar här gillar företaget, på riktigt, och det har både med företagets värderingar att göra, men också att vi känner att vi kan göra skillnad för våra bönder, för våra medarbetare och samhället i stort.