Business Sweden är en global organisation med dryga 50 kontor och nära 500 medarbetare som hjälper svenska bolag, stora som små, att etablera sig på utländska marknader. Ann-Sofie Safa sökte sig till företaget 2011 efter att hon under sin studietid i São Paulo hade insett att hon ville jobba med tillväxt istället för att driva kostnadsreduceringsprojekt som hon tidigare gjort i rollen som managementkonsult.
– Jag längtade efter en mer positiv dialog och efter att känna mig välkommen hos kunden. Det gör jag verkligen här i och med att vi jobbar med bolag som växer. Det är väldigt kul att få vara med och bidra till deras framgång. Många företag hade inte haft insikt i regelverk och i vilken framtidsstrategi som de skulle välja om inte vi hade hjälpt till.
Vad gör du på jobbet?
– Vi är ett litet kontor på bara fem personer så du får göra allt från att koka kaffe till att arbeta med komplexa analytiska uppgifter. Här får du inte vara rädd för att kavla upp ärmarna och hjälpa till där det behövs. Tillsammans med våra kollegor i Chicago och New York arbetar vi som ett team USA och erbjuder rådgivning till svenska företag som vill komma in på den lokala marknaden. Mycket av vårt arbete handlar även om att driva investeringar till Sverige och lyfta fram vad vårt land har att erbjuda. Vi är med och sätter Sverige på kartan, helt enkelt.
”Vi får sätta oss in i alla möjliga typer av branscher”
Vilka utmaningar möter du?
– Den största utmaningen är tidszonen. Det vore så mycket lättare att interagera med Sverige om vi inte var nio timmar bort. Sedan är det också en utmaning att det finns många företag som inte känner till hur vi kan hjälpa dem, vilket till exempel har lett till att de har gått in i ofördelaktiga kontrakt. Då känner jag ofta frustration över att vi inte haft dialog med företaget tidigare. Vi kan ge råd om allt från marknadsstrategi, administration och skatter till legala aspekter och rekrytering. Mycket av det arbete vi gör, och många av de dialogerna som vi har, handlar om att förtydliga det för företagen.
Vad är roligast?
– Jag gillar att vi får vara involverade i en dialog med kunden redan i ett tidigt stadium och att det är så stor variation mellan företagen vi jobbar med. Vi får sätta oss in i alla möjliga typer av branscher, vilket både är kul och allmänbildande. När jag kom till USA höll landet fortfarande på att återhämta sig efter finanskrisen, men sedan 2013 har vi sett en markant förändring. Det har varit en enorm tillväxt och det har gått bra för många bolag, även svenska. Det har varit väldigt spännande här de senaste åren och jag är väldigt stolt över att få vara en del av det.