När Anna Norrevik som femåring besegrade slutbossen i Sonic tillsammans med sina två äldre systrar på deras Sega Mega Drive tändes en gnista. En gnista som legat och pyrt under hela uppväxten, genom stenhårda Pokemon-matcher på skolgården, dataspelrecenserande i Kamratposten, Halo-lanen under lunchrasterna på högstadiet, helgjobbande på Webhallen och civilekonomstudier på Handelshögskolan.
– Att få jobba med dataspel har hela tiden varit drömmen. Det har alltid varit det roligaste jag vet, säger hon.
Och i dag lever hon den drömmen. Som projektledare på Paradox Interactive ansvarar hon för två team av programmerare, grafiker, content designers och testare som utvecklar expansionerna till spelen Europa Universalis IV och Crusader Kings II.
– Det är två historiska strategispel som har extremt lojala fans, mycket tack vare att vi gör spelen så djupa, komplexa och historiskt korrekta. Det finns till och med lärare runt om i landet som hört av sig och berättat att de använder spelen i undervisningssyfte.
I Annas jobb ingår bland annat att planera, prioritera resurser och driva projektet framåt – som för en vanlig projektledare, alltså. Men minst sex timmar i veckan måste Anna och kollegorna själva spela spelen de utvecklar.
– Det är ett krav från ledningen. För att vi ska testa och uppleva spelet vi utvecklar. Så det blir ganska konstigt när vi sitter där och dödar varandra och jublar för det, eller när någon skriker: ”Nej! Din 60-åriga kung gifte sig med min 15-åriga syster!” Men det är ju såklart väldigt roligt. Det är en extremt skön, uppsluppen och kreativ stämning här.
I Paradox Interactives lokaler på Södermalm i Stockholm arbetar ungefär 200 personer, där nästan alla är mellan 25-35 år gamla. Könsfördelningen är 80/20, med en förkrossande majoritet av killar. Ett vanligt fenomen i spelbranschen, och en svår nöt att knäcka.
– Tyvärr var det likadant i klassrummet på KTH, så uppenbarligen måste vi gå ännu lägre ner i åldrarna för att få till en förändring. Men jag tror inte bara det räcker med det, utan vi måste också motarbeta en del övriga krav och normer som kommer med att vara tjej. Ända sedan jag var liten har folk sagt att jag inte ser ut en spelnörd, men jag har alltid struntat i att folk har förväntat sig att jag ska vara på ett visst sätt bara för att jag är tjej, och det är nog det man måste trycka på. Låt barn göra det som de tycker är roligt, och ha inte massa förväntningar bara för att de har ett visst kön.