På H&M:s huvudkontor i Stockholm vajar dagen till ära en stor grekisk flagga. Den senaste månaden har den internationella modekedjan öppnat upp onlineförsäljning i nio nya länder och i dag har turen kommit till Grekland. Björn Markström, Business Controller strålar samman med Maria Francke, föräldraledig divisionscontroller, framför utställningsbordet med sommarens skokollektion. Men det är inte intresset för skor som förenar dem. Det är deras stora passion för affärer.
– Jag har en stark entreprenörsådra, det är därför jag trivs så bra på H&M. Under min uppväxt var jag en flitig säljare av jultidningar och majblommor, i dag ligger fokus på att maximera den globala försäljningen av pojkkläder, berättar Björn.
Björn har precis bytt sektion, från herr- till pojkkläder, och ingår i ledningsgruppen tillsammans med en sektionschef och en konceptdesigner. Det är en kreativ miljö där han jobbar sida vid sida med designers, inköpare och mönsterkonstruktörer. Björn sätter strategin, analyserar försäljningsresultatet och initierar aktiviteter som kan lyfta försäljningen ytterligare, det kan handla om att styra om varor från ett land till ett annat eller låta storsäljande plagg gå i produktion i fler färger.
Karriärdörrarna står öppna
Maria inledde karriären som produktutvecklare inom livsmedelsindustrin men längtade efter ett högre tempo och möjligheten att få en ledarroll och sökte sig därför till H&M. Hon började som Business Controller för sex år sedan och är numera divisionscontroller, vilket innebär att hon leder ett team av controllers.
– Rollen som Business Controller ger en väldigt bra start på H&M-karriären. Alla dörrar står öppna för din fortsatta karriär, oavsett om du vill arbeta inom produktion, sortiment eller försäljning. Det är vanligt att man byter tjänst ungefär vart tredje år, säger Maria.
– H&M har i dagsläget verksamhet i ett åttiotal länder och expanderar snabbt. Det gör att det hela tiden skapas nya karriärmöjligheter. En kollega till mig flyttar till exempel till Japan snart för att jobba med supply chain management, fortsätter Björn.
Stort ansvar tidigt
H&M:s platta organisation gör att nya idéer kan förverkligas snabbt. Den innovativa kulturen resulterar bland annat i förbättrade arbetssätt, nya koncept och designsamarbeten och mer hållbara material.
– På H&M finns stora möjligheter att påverka, oavsett vilken roll du har. Allas åsikter är viktiga, säger Maria.
– En annan sak som utmärker H&M är att du får stort ansvar tidigt i karriären. Efter några veckors inskolning i controller-rollen fick jag budgetansvar för flera miljarder kronor. På H&M kastas du ut på djupt vatten men ingen låter dig drunkna, avslutar Björn.