Det är en svinkall januarieftermiddag när jag kliver in på hajpade app-startupen Codaricas kontor på Östermalm i Stockholm. Företaget har precis släppt sitt andra spel, Coda Game, som låter 6–12-åringar utforska grundläggande programmering genom att bygga egna spel.
– Det finns två spellägen, du kan antingen bygga ett sidskrollande plattformsspel eller välja att satsa på en whack-a-mole-variant. För att bygga spelen arbetar du med en uppsjö olika kommandon och triggers – sedan varierar resultatet kraftigt beroende på hur du väljer att kombinera dem. Inget skapat spel är helt identiskt med ett annat, säger Creative Directorn Marcus Lindström.
”Ett socialt lärande, alltså, som barn har lätt att ta till sig.”
Coda Game innehåller ett community och bygger på ett sådant tänk, där barnen alltså kan dela med sig av sina olika skapelser och spela tillsammans med vänner.
– Ett socialt lärande, alltså, som barn har lätt att ta till sig. Under arbetet med appen var vi ute mycket på olika skolor och lät barnen testa och kommentera alla funktionerna, säger Rosalyn Knapp, som var med och grundade företaget 2014.
Att gå hem hos kidsen är en sak. Men för att Coda Game ska finna en hållbar lönsamhet är det föräldrarna som måste få upp ögonen för det spelbaserade lärandet.
Spelet finns som gratisvariant, men för att få ut så mycket som möjligt av spelet krävs ett köp av premiumversionen för 40 kronor. Hittills är den kostnadsfria varianten tungt favoriserad bland användarna.
– Det är föräldrarna som är köparna, men det är också de som i stor del avgör vad barnen ska lägga sin skärmtid på. Att nå ut till fler på App Store – och konvertera dem till betalande kunder – är vår största utmaning, säger medgrundaren Lovisa Levin.
”Våra appar håller hög kvalitet, men det räcker inte alltid.”
I Apples appbutik finns cirka 1,5 miljoner appar. Att smasha in en hit där kan med andra ord beskrivas som att hitta en nål i en höstack. Och konkurrensen är stenhård.
– Våra appar håller hög kvalitet, men det räcker inte alltid. I dag sitter 0,01 procent av appföretagen på 60 procent av intäkterna. För oss, som inte har ett betydande eget kapital att luta oss tillbaka mot, är det en överlevnadsfråga att slåss med jättarna om användarnas uppmärksamhet, berättar vd:n Sanna Nilsson.
Men Codarica fick en viktig skjuts nästan direkt. I tre veckor skyltades Coda Game på parkettplats i Apples App Store och listades som en av de bästa nyheterna i länder över hela världen.
”Vi måste få en bättre förståelse för våra användare och hur de spelar.”
– Det var under jul- och nyårsveckorna, en period då butiken inte uppdateras ofta. Så för oss var releasen precis innan jul extremt vältajmad, säger Sanna.
130 000 nedladdningar och 250 000 skapade spel senare ser Codarica med tillförsikt fram emot det kommande året. En ny, ännu hemlig, affärsängel har valt att satsa i företaget och i maj förra året kunde företaget göra sin första rekrytering i form av utvecklaren Calle Lindholm. Om teamet utökas ytterligare får tiden utvisa.
– Vi fortsätter att slipa på spelet och måste tålmodigt jobba för att gratisanvändarna ska börja betala. I nuläget är det nästan för tidigt att fråga oss själva varför de inte gör det, utan vi måste få en bättre förståelse för våra användare och hur de spelar, säger Lovisa.