Som karriärexpert på Careerbuilder arbetar Peter bland annat med att föreläsa för kandidater om effektivt jobbsökande. Ett av de vanligaste misstagen han ser i dag är att kandidater missar att se den större bilden.
– Du måste se ditt arbetssökande som en process, många skickar iväg ett cv till en arbetsgivare och sitter sedan och väntar på att få svar. Det lönar sig att vara mer proaktiv än så. Gör din research, läs på om företaget och följ upp möten och intervjuer, för att ge sig själv den bästa chansen att sticka ut i en tuff konkurrens.
Linkedins sju dödssynder: De här grejerna ska du undvika.
Den viktigaste delen i processen menar Peter är förberedelserna.
– Rannsaka dig själv och fundera på den klassiska frågan ”Var ser du dig om fem år?”. Det är sådant som du måste försöka svara på för att komma fram till vad för typer av jobb du över huvud taget ska söka.
”Det är väldigt viktigt att anpassa ditt cv och personliga brev för att matcha varje tjänst du söker”
Fundera på vilken typ av företag du vill arbeta för. Med vilka värderingar, inom vilken bransch och med vilken sorts företagskultur? Med den kunskapen kan sedan själva jobbsökandet börja. Peter framhåller vikten av att göra en noggrann research om arbetsgivaren i fråga.
Sen till jobbintervjun? Så kan du vända det till din fördel.
– Googla, kolla i sociala medier och hör med vänner och bekanta om du har någon du känner som kanske har jobbat på företaget i fråga, eller vet något som du själv inte vet. Försök att hitta vad du har gemensamt med arbetsgivaren, till exempel värdeord eller ett intresse för någonting.
Med den informationen gäller det sedan att sälja in dig som den perfekta kandidaten för tjänsten.
– Det är väldigt viktigt att anpassa ditt cv och personliga brev för att matcha varje tjänst du söker. Att också öva in en pitch för att sälja in dig själv kan vara väldigt värdefullt. Det är något som du kan använda både om du är proaktiv och ringer för att höra dig för om en tjänst eller i ett intervjusammanhang.
Pitchen bör kortfattat svara på frågorna vem du är, varför du söker dig just till det aktuella företaget och vad du kan göra för dem. Träna in den tills den sitter och ta hjälp av vänner för att bli bekväm i att berätta om dig själv.
– Att träna med rollspel är väldigt effektivt. Låt en kompis intervjua dig och ställa klassiska intervjufrågor, som ”Var ser du dig om fem år?”, ”Berätta om dina starka och svaga sidor” och liknande.
5 steg: Så hittar du drömjobbet via sociala medier.
Peter får ofta höra att det tar lång tid att söka jobb, och att tjänsterna och informationen publiceras på ett stort antal olika sajter.
– Ett smart sätt att effektivisera det heltidsjobb som jobbsökande är, är att låta mailkorgen sköta informationsinsamlingen. Med prenumerationer på nyhetsbrev, jobbevakningar och till exempel Google Alerts kan du enklare få en överblick över när något nytt har dykt upp. Det kan spara mycket tid som du istället kan lägga på att skriva bättre ansökningar eller göra research.
Vi sammanfattar:
1. Rannsaka dig själv för att få en tydlig bild av vad du vill och vilka typer av jobb som du bör söka.
2. Förberedelser är nyckeln till framgång. Gör ordentlig research om arbetsgivaren, dess bransch och värderingar.
3. Ligg steget före – var nyfiken och agera proaktivt genom att ringa upp och ställa frågor om tjänsten eller företaget.
4. Anpassa ditt CV och personliga brev för varje ny tjänst du söker. Tona ned det som inte är relevant.
5. Jobba fram en stark pitch och träna in den så att den sitter. Presentera dig själv, dina starka sidor, vad du kan göra för arbetsgivaren och vad som gjort att du söker tjänsten.
6. Var inte rädd för att följa upp en eventuell intervju med ett tack-mail eller ett telefonsamtal.