Joachim Thomsons vinnande idé är en transparent digital tjänst som hjälper privatpersoner att välja, optimera och förvalta sina bostadslån.
Berätta kort om din idé!
– Idén uppkom efter att jag identfierat ett av de största privatekonomiska problemen i dag, fördelningen mellan fast och rörlig ränta. Däre er tog jag tillsammans med en kurskamrat fram den optimala löptidsallokeringen för bostadslån i en avhandling på KTH som vi nu lanserat som en digitaltjänst. Med den här tjänsten sköter man sina omläggningar av lånen själv, digitalt och oberoende.
Vad triggar dig till att få bra idéer och förverkliga dem?
– Jag är väldigt nyfiken och mycket målmedveten som individ. Jag har nog både entreprenörskap och affärssinne i blodet kan man säga och startade mitt första företag redan som trettonåring.
Berätta om ditt första företag!
– Jag och en kompis startade företaget Lindome Gräsclippers och klippte gräset hemma hos folk. Med tanke på åldern var allt mycket seriöst med bokföring i skolblock och noggranna avtal. Det var min debut som entreprenör!
”Allas idéer värderas lika högt på Schibsted”
Hur var ditt internship hos Schibsted i somras?
– Schibsted är ett jättehäftigt bolag som det har varit oerhört intressant att få en inblick i, och för mig personligen en mycket intressant arbetsplats. Organisationen är platt och här finns en öppen kultur som inte är hierarkiskt präglad.
Vad fick du göra?
– Jag arbetade för två centrala avdelningar i koncernen som gör analyser av bolagen i Schibsteds portfölj. Det gav mig möjlighet att följa väldigt olika företag i olika faser, från nya startups till styret av den stora koncernen.
Vilket är ditt intryck av den innovativa miljön hos Schibsted?
– Mycket positivt. Schibsted har insett att innovationsförmåga i dag, på en global marknad, betyder allt för den långsiktiga överlevnaden, och att en miljö som främjar innovation är en grundläggande nödvändighet. Och även om Schibsted är ett enormt stort företag så har jag inte stött på särskilt mycket byråkrati.
Vad kännetecknar en sådan miljö?
– Att en bra idé kan komma från vem som helst, och allas tankar är lika mycket värda. Det viktiga är att tänka nytt och komma framåt.
Sök till ”Årets Digitala Idé 2016” här!