Förr satte arbetsgivarna ut jobbannonser i tidningar eller hos Arbetsförmedlingen och väntade snällt på att ansökningarna skulle trilla in. Sedan blev trenden att man anlitade rekryteringskonsulter för att tillsätta lediga tjänster.
Men de sociala mediernas framfart kommer göra att rekryteringskartan återigen ritas om. Det spår Linus Zackrisson, föreläsare inom karriär- och arbetsmarknadsfrågor och författare till böckerna Headhunting – guide till kvalificerad rekrytering och Jobbsökardjungeln – så får du ditt första jobb.
– Den långsiktiga trenden är att arbetsgivarna kommer att flytta tillbaka mer av rekryteringen inhouse. I USA ser vi redan att det pekar ditåt. Sociala medier gör att företagen själva kan leta kandidater på exempelvis Linkedin, i stället för att lägga hundratusentals kronor på att anlita en rekryteringsfirma, säger Linus Zackrisson.
”Linkedin är den stora kanalen i dag, och för den som vill göra karriär är det nästan ett måste att finnas där”
Han ser inget stopp på den starkt växande trenden med rekrytering via sociala medier. Tvärtom kommer det att bli ännu vanligare att söka och tillsätta jobb på detta sätt i framtiden.
– Linkedin är den stora kanalen i dag, och för den som vill göra karriär är det nästan ett måste att finnas där med en uppdaterad och sökbar profil. Men så småningom tror jag att det kommer att dyka upp konkurrenter till Linkedin som är mer nischade.
Chefen googlar dig! Så här kan du hantera det.
En annan trend är att rekryteringen går åt samma håll som resebranschen, där du numera skippar resebyrån för att i stället söka upp det du vill ha på egen hand.
– Troligtvis kommer det att lanseras sajter som förenklar jobbsökandet, liknande de sökmotorer som skannar av utbudet hos alla researrangörer, flygbolag och så vidare. Då kan du söka igenom lediga tjänster på en mängd olika plattformar samtidigt, och i stället för att knappa in ditt cv i 40 olika databaser kan du göra det på en plats och sedan kryssa för var du vill att det ska synas.
Finns det några trender i vad rekryterarna söker?
– Generellt sett får icke-kognitiva förmågor allt större betydelse, kanske på grund av konkurrensen som finns mellan alla välutbildade talanger på arbetsmarknaden. Icke-kognitiva förmågor är sådant som du inte lär dig i skolböckerna: att vara kommunikativ, komma i tid, hålla deadlines, hjälpa andra och gärna göra det där lilla extra.
Det är viktigt att visa prov på dessa egenskaper, framför allt vid anställningsintervjun, tipsar Linus Zackrisson.
– Dessutom gör globaliseringen att språkkunskaper väger allt tyngre, liksom att ta ut sin examen i stället för att hoppa av direkt när du får ett jobb. I många andra länder och i internationella företag är det ofta viktigare än vad det kan vara i Sverige att faktiskt ha ett skriftligt intyg på sin utbildning.
Tips! Så drar du nytta av trenderna:
1. Gör dig sökbar på nätet.
Eftersom rekryteringen via sociala medier ökar snabbt är det viktigt att finnas och vara aktiv där, framför allt på Linkedin. Att ha en egen sajt med exempelvis arbetsprover eller kanske en blogg om din bransch är andra saker som kommer högt upp när rekryteraren googlar dig.
2. Använd rätt nyckelord.
Vilka sökord du skulle leta efter om du var rekryterare? Se till att ha med dem på din Linkedinprofil, gärna flera gånger. Till exempel under avsnittet ”Kompetenser” och i din egen sammanfattning. För att vara maximalt sökbar kan du skriva både på svenska och på engelska.
3. Putsa dina sociala spår.
Låt inte några klantiga Facebook-inlägg från tonåren förstöra en arbetsgivares bild av dig. Googla dig själv, kolla igenom bilder och inlägg. Är det något som inte känns klockrent? Det kommer förmodligen rekryterarna också att tycka, så se till att det raderas.
4. Framhäv ”mjuka” kompetenser.
Icke-kognitiva förmågor som punktlighet, social kompetens och arbetsmoral blir allt viktigare. Jobbintervjun är ett perfekt tillfälle att visa dessa egenskaper, men du kan även använda dem i beskrivningen av dig själv på Linkedin eller i det personliga brevet.
5. Häng med i utvecklingen.
Håll koll på sajter, bloggar och tidningar som skriver om trender inom rekrytering och arbetsmarknad. Då kan du vara snabbt framme och registrera dig om det exempelvis lanseras en ny jobbsökmotor eller en nischad rekryteringssajt inom din bransch.