Jon Olsson, freestyleskidåkaren och ett vandrande varumärke med bland andra Red Bull och Lamborghini bland sponsorerna:
”Som idrottsman blir det personliga varumärket viktigare och viktigare. Förr i tiden var det resultaten som talade och du skapade din exponering genom tv-tider och tävlingar. Nu för tiden bygger du varumärket i sociala medie-kanaler. För att bygga ett varumärke gäller det att du har en intressant profil som folk vill följa.”
Läs också: Så kan du stärka ditt personliga varumärke.
Lotta Lundgren, föreläsare, TV-profil och författare till nydanande böcker om mat och mathistoria:
”Att andra människor har en sorts bild av vem man är och vad man representerar är naturligtvis en konkurrensfördel i vissa professionella sammanhang – men fullkomligt ovidkommande för väldigt många andra. Att ha ett tydligt personligt varumärke är väl lite som att vara en kändis fast i ett avgränsat sammanhang. Om du är ett varumärke som rätt människor förstår, tycker om och respekterar är det förstås bra men så är det ju inte alltid – man kan ju lika gärna ha ett renommé som ett riktigt arsle.”
Bingo Rimér, fotograf och entreprenör bakom bland annat livsstilsmagasinet Moore:
”Mitt personliga varumärke har i viss mån byggt mitt kändisskap och gjort att jag skapat ett enormt nätverk runt om i världen. Alla känner Bingo. Jag låter ofta mitt personliga varumärke återspeglas i min personlighet. Det betyder dock att jag skulle ha svårt att jobba med exempelvis politik på heltid, men det är ingenting som jag sörjer.”
Amelia Adamo, tidningsentreprenör som bland annat har startat det populära livsstilsmagasinet som bär hennes namn:
”Att jag har blivit lite av ett varumärke har uppstått på gamla dagar och är inget som jag har planerat. Plötsligt blev det så eftersom vi marknadsförde oss som en tidning med mitt namn.”
Björn Ranelid, författare och föreläsare, samt på senare år även tv-profil:
”Jag är väldigt otaktisk när det gäller bilden av mig själv, det vet alla som har följt mig minsta lilla med tanke på att jag har gjort Sveriges största tv-program, från Let’s Dance till Skavlan och På Spåret och skrivit böcker och fått Augustpris. Jag har ju talat för flest människor genom tiderna och gjort flest framträdanden, det är ett vetenskapligt faktum. Det kan ingen ta ifrån mig. Sedan har jag skrivit 33 böcker, 800 essäer och gjort 3 500 framträdanden. Det om något är ju något form av varumärke, men det är ju inget varumärke som har liv i sig.”
Dogge Doggelito, artist och reklamprofil i bland annat Elgigantens kampanj ”Cykel på köpet”:
”Mitt personliga varumärke har öppnat upp hela världen för mig. Det har blivit en slags överlevnadsgrej, mitt varumärke gör att jag kan fortsätta ha en karriär. Jag har fått resa runt hela världen och träffat underbara människor. Jag har kunnat ha ett bra liv. Jag började ganska tidigt som sjuåring med att sjunga i kyrkan och började rappa lite 1983 och sedan dess har jag hållit på med det jag älskar och fått jobba med min hobby. Då är det ju viktigt att man tar vara på sitt namn så att man får fortsätta jobba med det man älskar.”