”Jag kommer aldrig sluta utmanas på Arla”
19 Aug 2015 kl: 00:00

”Jag kommer aldrig sluta utmanas på Arla”

Under sina 16 år på Arla Foods har Fredrik Larm jobbat fram marknadsföringsplaner, startat nya verksamheter och fått ta hinkvis med ansvar i spännande projekt.

Vad gör du på Arla Foods?
– Jag är chef för vår växande sponsrings- och eventverksamhet, alltså alla samarbeten som når utanför våra väggar. Det handlar om allt från arrangemanget kring våra årliga kosläpp till att dela ut mjölk under Vasaloppsveckan. Det är någon form av aktivitet varje dag under hela året. Sponsring och partnerskap är en viktig del av vårt samhällsengagemang – och ett sätt att visa vår passion för mat och ett hälsosamt liv. Det blir många logistiska utmaningar, våra kosläpp lockar till exempel hundratusentals svenskar till böndernas gårdar varje år.

Hur upptäckte du passionen hos dig själv?
– Arla hade ambitiösa traineeprogram redan på 90-talet, vilket var min väg in. Jag fick ta mycket ansvar från första dagen, något jag såg som en väldig frihet. Vi är något av en föregångare i sättet vi ger nya medarbetare stor frihet att växa på sina egna villkor. Arla litar på sina anställda, tvingar dem inte till onödigt många avstämningar eller plågar dem med detaljstyrning. Det – i kombination med de stora möjligheterna till att påverka verksamheten – födde en glädje och målmedvetenhet hos mig på en gång, och är det främsta skälet till att jag skakar på huvudet när mina vänner frågar om jag inte ska vidga mina vyer och prova lyckan på ett nytt företag. Allt jag vill ha finns ju här.

Arla_FredrikLarm_5669_RGB

Vad har du haft för tjänster hittills?
– Min resa har innefattat flera olika chefsroller – jag har bland annat hunnit vara såväl produktgruppchef som varumärkesansvarig och marknadschef. Några höjdpunkter var när jag projektledde vår marknadsföring för det laktosfria sortimentet, mitt arbete i samband Milko-fusionen eller när jag fick förtroendet att bygga upp den avdelning jag nu leder.

Hur utvecklar Arla Foods sina medarbetare?
– Vi jobbar mycket med individuell utveckling, både genom utbildningar och mentorskap. Guldkalven heter vår senaste satsning på unga medarbetare, och så sent som förra veckan höll jag ett föredrag inom ramen för det. Ingen ska petas in i ett fack och stanna där – anställda uppmuntras att söka utmaningar över hela företaget. Sedan vill jag påstå att cheferna har en otroligt viktig roll i att utveckla sina medarbetare. Som tur är har många bra förebilder tagit mig under sina vingar genom åren.

Du har jobbat här i 16 år. Hur håller du gnistan vid liv?
– Levererar du på ett bra sätt kommer det alltid nya öppningar. Jag har haft 13 olika tjänster under mina 16 år på företaget, vilket visar på vilka karriärmöjligheter som finns här. Kravet jag har på mig själv och mitt arbete är att jag måste brinna för det jag sysslar med. Den dagen jag bara ser mitt arbete som ett sätt att tjäna ihop till brödfödan har gnistan slocknat – men min passion för Arlas verksamhet är som sagt enorm. Den har tagit mig från trainee till chef, och jag vill hjälpa fler att göra samma resa.