23 Sep 2015 kl: 00:00

Kreativa jobbsökare – hur gick det egentligen?

Siri efterlyste Sveriges bästa chef

kreativ_siri

Foto: Pressbild.

En jobbsökare som fick stor uppmärksamhet i slutet av förra året var Siri Andersson. För att synliggöra sig själv på arbetsmarknaden lanserade hon en hemsida där hon sökte Sveriges bästa chef.

”Jag känner inte en kotte som någonsin fått jobb genom Arbetsförmedlingen och om jag nu vill ha ett kreativt jobb kanske jag ska börja med att påvisa min kreativa ådra själv”, skriver Siri själv på sin sajt.

Projektet rönte stor uppmärksamhet: Efter bara två dagar hade sajten haft 200 000 besökare och sammanlagt fick Siri in närmare 3 000 namnförslag på aspiranter till titeln ”Sveriges Bästa Chef”. Efter ett par intensiva veckor, där hon gick på 27 intervjuer, började Siri jobba på kommunikationsbyrån Springtime. Nyligen rekryterades hon till nystartade byrån Lennox PR.

Läs också: Eriks cv-film har setts av 30 000

Instagramtävling gav Jenny drömjobbet

kreativ_jenny

Foto: Privat/Instagram.

Inför sin examen i somras ville reklamstudenten Jenny Lundgren nå ut till sina drömarbetsgivare på ett annorlunda sätt. Hon skapade ett Instagramkonto och utlyste en tävling, där högsta priset var möjligheten att få anställa henne som kommunikatör. På Instagramkontot lade Jenny upp filmklipp för att beskriva sin syn på kommunikation, länkade till sin LinkedIn-profil och välkomnade arbetsgivare att höra av sig.

Efter att tävlingen pågått i några veckor hittade Jenny sitt drömjobb på tech-startupen Sinch, där hon började jobba redan innan hon hade avslutat den sista kursen på sin utbildning.

– Förhoppningsvis kan det här inspirera andra i samma situation, och skapa en ny våg av anställningskampanjer. Det behöver inte vara svårare än så här, säger Jenny Lundgren till tidningen Resumé.

Alfred skyltade på tågstation

kreativ_ajani

Foto: Alfred Ajani via Twitter

Efter att ha sökt flera hundra jobb utan resultat bestämde sig Londonbon Alfred Ajani för att söka upp potentiella arbetsgivare öga mot öga. En augustimorgon förra året ställde han sig i rusningen på Waterloos tågstation med en skylt som beskrev hans kvalifikationer, samtidigt som han delade ut sitt cv.

Tilltaget blev snart omskrivet och hyllat i sociala medier, och bara ett par veckor senare fick Alfred jobb som projektledare inom pr och marknadsföring på en rekryteringsfirma, skriver tidningen Daily Mail.

Och historien blir ännu bättre. För i januari i år återvände Alfred till tågstationen och ställde sig på samma plats som fem månader tidigare, även nu med en skylt. Men den här gången löd texten ”Now I’m hiring”, eftersom ännu fler medarbetare behövdes till rekryteringsfirman.