Det som började med några loja bilder på hennes egna fötter har nu utvecklats till en färgsprakande värld av lekfulla installationer och krispig arkitektur. Och ett globalt nätverk som följd. Tekla Severin driver i dag ett Instagramkonto med över 36 000 följare.
– Från början, kring 2011, satt jag mest och experimenterade med Instagrams olika färgfilter. En dag sa min chef typ ”vad många bilder du lägger upp på dina fötter”. Det visade sig att jag hade skapat en offentlig profil utan att jag fattat det. Jag fick panik och raderade alla bilder.
Men någonting hade väckts inom Tekla. Behovet att uttrycka sig genom färg och form fanns där sedan barnsben, men nu hade hon hittat ett forum där hon utan kompromisser kunde skapa sin egna visuella värld. En värld som tagit henne ut i den riktiga världen. Bland annat till Guatemala.
– Ett galleri i Guatemala hörde av sig efter att de sett mina bilder på Instagram, och frågade om de fick göra en soloutställning med mig. Det resulterade i femtio bilder som ramades in, ställdes ut under tre veckor och sedan såldes. Extremt mäktigt, och extra surrealistiskt eftersom jag inte hade möjlighet att närvara själv.
”Det är jättecoolt att det har blivit så globalt, att ha en plattform som når ut till så många runt om i världen”
Teklas nya Instagramkarriär har gjort att hon fått gå ner i arbetstid på sitt jobb som inredningsarkitekt för att kunna hoppa på olika galna projekt och samarbeten. Senast har hon gjort en fotoserie för tidskriften RUM där hon tolkat sambandet mellan design och mat under namnet ”Domestic Science”.
I maj förra året ställde hon tillsammans med andra kreatörer ut sitt egendesignade dockskåp i utställningen Hommage: en personlig hyllning i dockskåpsformat. Uppdragsgivaren handplockade sina favoritkreatörer till projektet – däribland Tekla som hon upptäckt via Instagram.
– Både dockskåpsprojektet och jobbet för RUM hade nog aldrig kommit till utan Instagram, så det har verkligen öppnat många dörrar för mig.
Närmast väntar ett skulpturprojekt med en konstnär i Berlin, ett samarbete med en excentrisk matkonstnär i New York och en t-shirtkollektion med ett LA-baserat modeföretag.
– Modeföretaget kontaktade mig förra året efter att de sett min Instagram-profil, och frågade om de fick använda mina bilder till sin SS15 t-shirtkollektion. De flög in till Stockholm och vi tog ett möte på Operakällaren och käkade sill – exotiskt för amerikanare. Och snart är kollektionen ute!
Teklas Instagram har växt organiskt, förutom den största enskilda boosten när Instagram själva lyfte upp henne som ”suggested user” på sin blogg. Under den perioden fick hon flera hundra nya följare per dag.
– Det är jättecoolt att det har blivit så globalt, att ha en plattform som når ut till så många runt om i världen. Samtidigt försöker jag att inte tänka för mycket på det, jag vill inte låsa mig och bli för styrd av andras förväntningar. Det ska vara roligt, det är det viktigaste.
Förutom det rent karriärmässiga har Tekla utvecklat nära personliga relationer med några av sina följare.
– Jag har träffat en ny tvillingsjäl genom Instagram. I somras var jag och hälsade på henne i Portland, och hon har varit hos mig i Stockholm en gång. Hon jobbar som stylist och vi ska faktiskt ha ett Skype-möte om ett kommande samarbete i veckan. Det känns superkul!
Teklas tips för att breaka på Instagram:
1. Tänk på vilka du vill nå ut till, och om du vill nå ut till många.
2. Var personlig, men inte alltför privat.
3. Kör på det du tror på, och var konsekvent i det.
4. Undvik att härma andras idéer eller attribut, försök att skapa något eget.
5. Tänk på att det är ett givande och tagande. Ta dig tid att svara på kommentarer och ge feedback på andras bilder. Det är så man håller sitt nätverk levande.