Santa Maria utmanar ständigt sig själva med att leta nya matkoncept från alla världens hörn och ger oss en chans att uppleva nya kulturer i vårt eget kök. Sofia Wallsten arbetar sedan årsskiftet med förpackningsutveckling på företaget som växer genom spännande smakupplevelser.
Berätta om din roll!
– Jag arbetar med förpackningsutveckling på Santa Maria. Tillsammans med två andra förpackningsutvecklare arbetar jag i ett team som ansvarar för samtliga förpackningar i vårt sortiment. Det handlar bland annat om att jobba med material och konstruktion för varje specifik produkt och samtidigt göra dem hållbara och användarvänliga. Med Santa Marias breda sortiment blir det ett väldigt varierande arbete med många olika förpackningsformat och material. Det blir mycket kontakt med leverantörer för att tillsammans ta fram de bästa förpackningarna efter våra behov.
Vad lockade dig till Santa Maria?
– Efter min examen på Chalmers där jag pluggade teknisk design och produktutveckling ville jag mot den snabbrörliga branschen. Santa Maria är ett starkt varumärke som alla har en relation till vilket kändes extra roligt. Jag hade också hört bra saker om företaget från vänner och bekanta vilket gjorde valet enkelt när jag fick möjligheten att bli en del av teamet vid årsskiftet.
Vilka utvecklingsmöjligheter erbjuder företaget?
– Jag är som sagt ganska ny men jag märkte tidigt att människor som varit här under en längre period verkligen fått chansen att lyfta med företaget. Personligen fick jag ett jättebra mottagande och blev väl omhändertagen när jag fick följa mina kollegor i deras arbete och själv tidigt få vara med i projekt och ta ansvar. Det är både roligt och väldigt utvecklande att arbeta på ett företag som verkar på en internationell nivå. Även om jag sitter här i Göteborg och arbetar så är det en internationell miljö genom de kunder och leverantörer som vi arbetar med. Det ger en extra dimension till arbetet.
Vad skulle du säga att Santa Maria är riktigt bra på?
– Framför allt förmågan att arbeta mot gemensamma mål såväl inom som över avdelningsgränserna. Vi har en väldigt öppen, positiv och inspirerande företagskultur som bidrar till en härlig lagkänsla, vi strävar hela tiden efter att bli bättre tillsammans. Santa Marias värdeord – ”strive for excellence, stay curious & grow together” är inte några tomma ord utan beskriver väldigt bra hur vi vill arbeta på företaget.
Vad gör Santa Maria till ett framtidsföretag?
– Vi fortsätter att växa och arbetar ständigt med att erbjuda våra kunder nya produkter. Det finns en nyfikenhet att leta sig utanför sin bekvämlighetszon och hitta nya vägar och inspirerande smakupplevelser. Vi har nyligen gjort ett varumärkesskifte i Storbritannien inom koncernen vilket har introducerat Santa Maria på den brittiska marknaden. Det är roligt att vara en del av ett företag som blickar framåt och satsar på sitt varumärke och sina medarbetare.