De flesta känner till V75, Dagens Dubbel och Harry Boy. Bakom namnen står ATG (Aktiebolaget Trav och Galopp), som har ensamrätt i Sverige på spel på hästar. Med en omsättning på drygt tolv miljarder kronor hör bolaget sedan länge till de stora aktörerna inom spelbranschen, men vill bli ännu större.
Vad var det som lockade med ATG?
– Till att börja med är spelbranschen häftig; den har funnits länge men utvecklas hela tiden. Sen är vd:n Hasse Skarplöth och affärsutvecklingschefen Per Tellander grymma affärsledare, som alltid vill framåt och det tilltalade mig. Sen är det förstås projektet att ATG ska bli störst i Norden. Det är en lite galen vision – den är görbar, men är satt väldigt högt. Fast nu är alla målen nedbrutna i mindre bitar och alla vet vad dem ska göra. Och gör alla detta, ja då når vi målet. Att få vara med på den resan är otroligt spännande.
Vad har du för roll hos ATG?
– Jag har ansvar för en portfölj av spelprodukter som jag ska vidareutveckla, som till exempel Harry Boy. Men jag ansvarar också för att utveckla nya produkter, vara projektsponsor och sätta strategier. Om något projekt har kört fast, ska jag försöka ta reda på vad det beror på och hur vi går vidare.
Har du något konkret exempel på hur det går till?
– ATG är fullt av idéer, men när jag började så fanns det ingen strukturerad process för att ta tag i och samla in allt som låg och flöt i luften. Så jag jobbar mycket med att hitta vägen framåt i projekten – att hjälpa organisationen att plocka ner idéer, driva igenom och få ut dem. Stryka när det behövs, pusha när det behövs. Då blir det inget mellanting där inget händer.
Vad gör ATG till en spännande arbetsgivare?
– ATG är mitt uppe i en väldigt stor förändringsprocess. Det är nya vindar som blåser och därför är det roligt att det finns en acceptans för nytänkande i bolaget. Vill man tänka nytt så får man utrymme för det.