Jennie Robinsson började arbeta på Nordnets huvudkontor i Alvik i västra Stockholm för fyra år sedan. Jennie tillhör Innovationsteamet och arbetar som produktägare för området Kund och Socialt.
Vad lockade dig att börja hos Nordnet?
– Nordnet kändes som ett spännande bolag med mycket driv och stort kundfokus, något som jag själv brinner för. Jag attraherades även av bolagets långsiktiga strategi och chansen att få vara med och förändra den finansiella världen.
Du är en del av bolagets innovationsteam. Hur arbetar ni med innovation?
– Vi arbetar med att få innovationskraften att genomsyra hela organisationen. Idéer kan komma från vilken anställd som helst och vi har en tydlig innovationsprocess internt. Vi har även en innovationsportal på intranätet där alla medarbetare får chans att involveras i arbetet. Där berättar vi produktägare om produktidéer och ber medarbetarna lista vad de vill att produkten ska präglas av. Detta hjälper oss att få en bättre och mer genomtänkt produkt som alla står bakom.
Hur skulle du beskriva företagskulturen?
– Nordnet präglas av stort engagemang med fokus på kunden. De som arbetar här är kompetenta, ärliga personer med en nyfikenhet och ett driv utöver det vanliga. Kulturen är öppen och transparent, där alla är tillgängliga för frågor. Till och med vd:n sitter i kontorslandskap. Även ledningsarbetet präglas av transparens och viljan att kommunicera med medarbetare. Exempelvis träffar vd:n medarbetare från hela organisationen regelbundet i öppna möten där alla får chansen att ställa frågor och diskutera stort och smått.
Hur har du utvecklats sedan du började hos Nordnet?
– Jag har fått arbeta med hur jag interagerar med kollegor och har utvecklat mitt informella ledarskap. I min roll ingår att motivera och coacha ett utvecklingsteam, samt att bolla idéer för att hitta de bästa lösningarna. För mig är ett gott ledarskap att vara lyhörd och få medarbetaren att växa och utvecklas åt rätt håll.
– Hos Nordnet är medarbetarnas utveckling viktig och det anses positivt att vilja prova nya områden. Många börjar sin bana inom kundservice och gör sedan karriär internt. Om du är duktig, driven och tydlig med vad du vill göra så kan du gå hur långt som helst inom bolaget.
Vad gör Nordnet till en spännande arbetsgivare?
– Att vi är så mycket mer än en bank. Nordnet drivs av en sann vilja att hjälpa kunderna bli framgångsrika sparare. Det är även en engagerad arbetsgivare med stort fokus på ledarskap, vilket är otroligt viktigt i mina ögon. Sedan är det roligt att Nordnet jobbar hängivet med CSR och hållbarhet. Nyligen startades ett Citizenship-program där företaget ger medarbetare möjlighet att under ett års tid engagera sig i hållbarhetsfrågor på arbetstid, vilket återigen exemplifierar hur medarbetare engageras och involveras i bolagets utveckling.