1. Var säker på din idé
Vad finns det för för- och nackdelar med din idé? Är den genomförbar? Hur ska du genomföra idén? Testa att berätta om din idé för en vän. Stirrar hen frågande på dig efter pitchen är din idé inte färdig. En bra idé är alltid lätt att förklara.
2. Lär känna din publik
Det räcker inte med att ha en genomtänkt idé, du måste anpassa innehållet till publiken. Ska du säja in idén till en analytisk och detaljfokuserad kund? Fokusera då på excelblad och statistik. Ska du berätta om idén för en chef som är rakt på sak? Då bör du hålla dig kort. Oavsett vem som är målet är det alltid bra att lyfta upp på vilket sätt din idé kan hjälpa en berörd person.
3. Gör en analys
Trendspana, leta upp trovärdiga källor som kan styrka din idé och titta på statistik. Med sådan tyngd känns din idé snarare som en sanning snarare än som en åsikt.
4. Gör det lätt för publiken
Även om publiken tror på din idé kan de bli avskräckta av allt som måste göras för att idén ska bli verklighet. För att undvika detta ska du försöka förutspå orosmoment och göra allt du kan för att minska hindren.
5. Skaffa förstärkning
Ett bra knep för att lyckas med en pitch är att involvera några av de du ska hålla pitchen för innan du presenterar idén. Be till exempel om människors feedback på tidiga versioner av din idé. De kommer troligtvis att känna sig delaktiga och kan säkert också ge dig bra idéer på hur du kan stärka din idé.
6. Tydligt och enkelt
Två frågor som man alltid måste ha svar på innan man presenterar en idé är: Varför ska jag bry mig om din idé? Vad händer härnäst? Utan en klar anledning till varför någon skulle ha nytta av din idé kommer du inte att få stöd. Likaså om folk älskar din idé men inte vet hur de ska ta idén vidare.