”Jag får en kick av att lära eleverna nya saker”
18 Nov 2014 kl: 00:00

”Jag får en kick av att lära eleverna nya saker”

Del 2/4 i vår artikelserie ”Med målet att utveckla andra.
Del 1: Personlig tränare och livsstilscoach.

Det märks snabbt att Carl Henrik Ek har ett passionerat intresse för teknik, något som också hans elever har uppmärksammat. Förra året utsågs han till Årets lärare, ett kvitto på att han är engagerad och vågat testa nya inlärningsmetoder för att inspirera eleverna.

Fascinationen av datorer är lika mycket Carl Henriks jobb som hans fritidsintresse och han samlar på gamla datorer som han också använder i undervisningen. Han brukar visa realtidsgrafik på gamla datorer som han snabbat upp och installerat grafikkort på.

– Undervisning handlar mycket om att få människor att bli inspirerade. Man lär sig när man har roligt.

Carl Henrik började läsa till civilingenjör efter gymnasiet. Han pluggade i tre år och backpackade sedan i nästan två år. Han ville bli klar med studierna men ville också vidare ut i världen. Därför åkte han till England för en utbytesperiod på University of Bristol och fortsatte sina studier vid Oxford Brookes University och University of Manchester där han fick en förkärlek till forskarvärlden, vilket ledde till en doktorandtjänst. Han trivdes med forskningen och gick vidare med en post. doc. på University of California i Berkeley.

Efter att ha varit utomlands i tio år fick han ett erbjudande om att komma tillbaka till sitt ursprungliga lärosäte i Sverige och det resulterade i en forskartjänst inom maskininlärning.

– Inom maskininlärningen skapar vi algoritmer som maskiner kan lära sig. Det kan vara både fysiska maskiner som en robot eller mjukvara som till exempel Google.

I dag undervisar han både teknologer på grundutbildningsnivå och doktorander inom robotteknik och datavetenskap på KTH.

– Man får en otrolig kick av att lära sig och samma kick får jag av att se andra människor lära sig. Det är fantastiskt att kunna ge den kicken till 30–40 personer i ett klassrum. Det är också kul att förmedla min egen forskning till eleverna eftersom kunskap man inte delar med sig av inte har något värde.

Carl Henrik menar att universitetsstudier handlar om hur man klarar av att pusha sina gränser. Hans hemlighet är att ta ner det på en personlig nivå och hitta det som triggar varje enskild individ.

– Man måste ha ett större mål än den vanliga fackkunskapen. Alla vill lära sig och ser en glädje i att lära sig, det gäller bara att förankra det på rätt sätt för att kunna maxa inspirationen och utvecklingen.