Som om Linkedin och Match.com skulle få en bebis. Så beskriver entreprenörerna bakom InternX själva sin skapelse. Och kraftigt förenklat är det precis vad det handlar om: En slags dejtingsajt där topptalangerna och arbetsgivarna hittar varandra. Psykologiska personlighetstester, självbedömning, kompetenser och utbildning mixas samman till avancerade algoritmer som mynnar ut i ett matchningssystem där du kan se vilka företag som passar just dig.
Som namnet avslöjar handlar det om internships, eller praktikplatser på hederlig svenska. Bakom initiativet står inkubatorn uLabs. Många i teamet säger sig ha haft stor nytta av sina praktikplatser på väg ut i arbetslivet.
– Att söka efter arbete och praktikplatser är ofta en tids- och tålamodskrävande process. Om man dessutom bara går de vanliga vägarna med bifogade cv:n och spontana mejl missar man otroligt många häftiga möjligheter att få precis det internship man vill ha, säger medgrundaren Anita Schjøll Brede.
Hon fortsätter:
– Visst har vi kikat på vad klassiska dejtingsidor gör bra och mindre bra. De är oftast inte särskilt snygga eller användarvänliga, men just matchningar är en intressant del i deras affärsidé. Eharmony (amerikansk dejtingsajt, reds anm.) säger sig vara ansvariga för fem procent av alla nuvarande äktenskap i USA. Klart det finns samma potential för talanger och arbetsgivare.
Områdena i fokus är affärs- och teknikbranscherna. Expansiva branscher som skriker efter hungriga, talangfulla medarbetare med stor innovativ förmåga. Företag som anmält intresse för InternX inkluderar bjässar som IBM, Adidas och HP, men i framtiden hoppas Ulabs Ventures även att mindre företag och startups får upp ögonen för tjänsten.
– Startupföretagen om några förstår ju att det gäller att ligga i framkant när det kommer till att handplocka talanger och kompetenser. Vi har några som har hoppat på tåget, men det finns större potential, säger Anita Schjøll Brede.
En annan fördel med matchningsprogrammet är att minska diskriminering i sökandeprocessen. Algoritmerna tar ingen som helst hänsyn till utseende, härkomst eller andra faktorer som i flera fall tyvärr visat sig vara avgörande för om en sökande får ett arbete eller en eftertraktad praktikplats.
InternX har utvärderats av hundratals betatestare. Cirka 90 procent uppger att de hittat nya möjligheter som inte funnits i blickfånget tidigare. I uppstartsfasen kommer det finnas runt 300 praktiktillfällen att ta del av. Alla företag är handplockade av uLabs själva för att säkerställa att de sökande får en värdefull praktikperiod. Sajten lanseras med sloganen ”Make impact – not coffee”, en passning till de företag som tagit för vana att utnyttja praktikanter till att göra uppgifter som ingen anställd vill ta i med tång. Målet är att bli mer än en skandinavisk förmedlare av praktikplatser.
– Vi vill gå globalt och inte begränsa oss geografiskt. Vi kommer också att ge företagen själva större möjligheter att agera på tjänsten säger Anita Schjøll Brede.