Hur gärna vi än vill tro det så kommer det där sunda förnuftet inte alltid i första hand. Boven kan stavas stress eller lathet, men oavsett vilken anledningen är så kommer här en påminnelse om hur du blir den där personen som alla fullkomligt älskar.
Prata inte bara med vissa kollegor när du behöver hjälp med något. Visst, de flesta har det stressigt under arbetsdagen, men se till att ta dig tid att säga hej och småprata även när du inte har något att vinna på er konversation. Risken är annars att du blir jämställd med en gam.
Hälsa på alla. Det låter löjligt och för enkelt för att ens behöva sägas, men faktum är att ett bortglömt hej kan sitta kvar längre än du vill veta. Så hälsa på alla dina kollegor, och säg hej då när du går hem. Det bidrar till att alla känner sig sedda.
Erbjud hjälp. Om en kollega sitter knivigt till, fråga om det är något du kan hjälpa till med. Bara att du ställer frågan visar att du är lyhörd och ser till arbetsplatsens och kollegornas bästa.
Säg nej. Om du däremot vet säkert att du varken har tiden eller kompetensen att hjälpa en kollega i en stressad situation, säg inte ja när du får frågan. Du gör både dig själv och kollegan en rejäl otjänst. Inse dina begränsningar och be chefen om kompetensutveckling så du kan bistå nästa gång det krisar.
Föreslå lunch. En arbetsplats kan lätt bli som en högstadieskola, trots att det handlar om vuxna människor. Våga luncha med olika kollegor. Om du brukar äta med samma personer varje dag, bjud med er andra och vidga era vyer lite. Lunchen och fikarasterna är grundbulten i sammanhållningen på jobbet.