USP står i marknadsföringsvärlden för ”Unique Selling Proposition” det vill säga en unik säljfördel i förhållande till konkurrenterna. Det är inte så avancerat som det låter. Det handlar om att du börjar tänka på att du också kan skapa dig ditt unika varumärke och på så sätt skapa dig din egen livskarriär. Att göra livskarriär handlar om att du hittar din egen grej helt enkelt.
Om du är ekonom och är duktig både på engelska (som många också är) men även på portugisiska (som säkert är mycket mer ovanligt) så har du din USP. Din USP är helt enkelt en liten bonustalang, erfarenhet, kunskap eller personlighetsdrag som de andra som också söker samma jobb saknar. Denna unikhet gör att du sticker ut mer, syns mer och med lite tur öppna dörrar till möjligheter du inte hade kunnat få utan den.
Några tips på vägen i skapande av ditt varumärke:
1. Hitta din glöd
Fokusera främst på sådant du brinner för – då är det lättare att ”sälja sig själv” – det går ofta av bara farten om man får tala om sådant som ligger en varmt om hjärtat.
2. Var tydlig
Bestäm dig för att fokusera på max tre saker som du vill trumma ut samtidigt. Annars kan ditt budskap bli för otydligt.
3. Hitta det som är ovanligt
Ju ovanligare USP desto lättare är det ofta för folk att minnas just dig.
4. Upprepa ditt budskap ofta
När ett budskap repeteras många gånger går det till slut in oavsett om det gäller bilreklam eller en människa som vill sprida ett budskap (i detta fallet du). Trägen vinner. Tala om vem du är och vad du vill i alla möjliga sammanhang. Övning ger färdighet och efter hand vågar du säkert mer och mer.
Exempel på meningar:
Jag bara älskar att…
Jag är bra på XX och jag letar efter XX
Jag letar efter ett sätt där jag kan utveckla min talang för XX
Boktips:
Din nyckel till livskarriär – 7 steg till ett roligare jobb
Nina Jansdotter & Kristian Borglund, Pocketförlaget 2008
Gå en gratis e-kurs i hur du gör livskarriär