22 Apr 2009 kl: 00:00

”Blöda näsblod och kissa blod” – drakens entreprenörstips

Riskkapitalisten Richard Båge skräder inte orden när han beskriver vad som krävs av en entreprenör i dag. Imorgon kväll gör han debut som investerare aka ”drake” i Draknästet på SVT – ta del av hans framgångstips.   En man med lysande meritförteckning är ingen överdrift när det kommer till Richard Båge. Han är huvudägare och grundare av Mediaplanet, ett företag som är världsledande på produktion och finansiering av skräddarsydda publikationer och han tilldelades "Årets entreprenör" i region Stockholm 2008 i Ernst & Young samt SEB stora entreprenörstävling, Entrepreneur of the Year.   Nu är han aktuell som ”drake” i Draknästet, den svenska versionen av Dragon’s Den. Där får entreprenörer övertyga framgångsrika investerare med pengar och affärssinne att lägga sina pengar på just deras idé. Nedan berättar han för Shortcut om Draknästet, entreprenörslivet och misstaget i form av en ekonomisk smäll.   Draknästet-trailer (Draknästet har premiär torsdag 23 april kl 21.00 i SVT1) [object width=”416″ height=”258″][param name=”wmode” value=”transparent” /][param name=”allowfullscreen” value=”true” /][param name=”allowScriptAccess” value=”always” /][param name=”src” value=”http://svt.se/embededflash/1523922/play.swf” /][/object]   "Är man bara ute efter pengar är jag helt fel kille att komma till. För mig som investerare är delaktighet väldigt viktigt. Jag vill vara med och bygga upp en organisation, coacha, vara med på läktaren och öppna dörrar. Jag har redan gjort ett antal investeringar i onoterade bolag.   Egentligen har jag fullt upp , men eftersom jag är en obotlig romantiker när det gäller affärer kunde jag inte tacka nej till en plats som investerare i Draknästet. Jag har en passion för och brinner för företagande. Och nu är det viktigare än någonsin. Det är viktigt att bita ihop och se framåt.   Jag tror att jag kan hitta några smultron bland deltagarna och hoppas på att få se spännande lösningar för en smidigare tillvaro. Men det är ingen speciell produkt eller tjänst jag väntar på. Det handlar snarare om en magkänsla. Jag vill se människor med ett glödande engagemang. Seeing is believing – när man söker riskkapital är de fem första minuterna helt avgörande.   För att lyckas i den här branschen måste man vara en person med riktigt envist virke i – sitta uppe på nätterna, blöda näsblod och kissa blod i princip. Dessutom handlar det självklart om tajming och tur också. Jag har själv varit entreprenör under hela mitt vuxna liv. Direkt efter gymnasiet startade jag tillsammans med två klasskompisar en agentur för ett franskt mountainbikemärke. Vi arbetade hårt med att etablera märket hos alla cykelhandlare i Sverige och gjorde säljresor från Ystad till Haparanda.   Men sedan åkte vi på en stor förlust. En kund köpte ett stort parti cyklar som han aldrig betalade för. Vi fick en sådan ekonomisk smäll att vi inte kunde fortsätta. Jag lärde mig mycket av det misstaget. Man måste jobba hårt med kassa­flödet och att kvalitetssäkra kunderna. Det är väldigt viktigt att vara medveten om de motgångar som kan uppstå och att man är påläst om branschen.   Som investerare vill jag vägleda och dela med mig av de misstag jag har gjort, men samtidigt ge individen mycket ansvar. Så fungerar jag som chef för Media Planet också. Vi satsar på att hitta studenter från de bästa universiteten. Sedan är det ’up or out’ som gäller. Är du duktig kan du göra en snabb karriär här. Exempelvis började en kille som säljande projektledare och nu är han chef i Slovakien. Jag har massor av sådana exempel."   Snabbfakta: Namn: Richard Båge Yrke: Investeraren Ålder: 37 år. Gör: Har startat och driver det internationella företaget Media Planet. Är även en av grundarna till det internet­baserade försäkringsföretaget Insplanet.se. Är just nu en av investerarna i tv-programmet Draknästet på SVT. Favorituppfinning: Naturligtvis internet. Helt tveklöst. Det mättar min nyfikenhet och informationstörst.   Läs mer om Richard Båge här .   Intervju: Sara Lidjan