07.43 Fixerad mellan två katter vaknar Jimmie Karlsson i den trendiga Londonstadsdelen Shoreditch. I köket svär han över sin inneboende som lämnat gårdagens skitiga disk, och tackar samtidigt sin lyckliga stjärna för att det ofrivilliga samboskapet snart är över. Blotta tanken på att snart få inreda en ny lägenhet gör honom innerligt glad.
Som pojke brukade Jimmie ta bussen från Sala till Västerås. I fickan skramlade veckopengen och i hjärtat växte hoppet om att fynda möbler som sedan skulle förvandlas till egen stil, ett inredningsmanér som flera år senare visade sig stämma mycket väl överens med designintresset hos en annan ung man, Martin Nihlmar. I en annan del av London har han redan ägnat morgontimmarna åt att gå igenom mejlen och planeringen av dagen, i sällskap av rykande kaffe och cigg.
Tillsammans har Jimmie och Martin under de senaste åren dammsugit auktioner, antikhandlare och E-bay i jakt på lämpliga objekt att transformera. På duons kundlista står såväl popstjärnor som Kylie Minogue som hotell i Bulgarien. Går allt enligt planerna kan de snart addera den Saudiarabiska kungafamiljen till listan.
11.05 Flottiga avtryck avslöjar att någon har tryckt både panna och näsa mot det stora fönstret på Jimmie Martins showroom på Redchurch Street. Kanske är det den antika stolen med det handmålade hjärtat à la tatueringsstudio som lockat. För 1 350 pund kan den bli din. Är det soffan med Union Jack-målningen som du har fastnat för får du räkna med att punga upp 3 000 pund, strax under 40 000 svenska kronor.
– Vi bestämde oss från början att lägga oss i det högre prissegmentet, även om vissa tycker att vi till och med säljer oss för billigt. Rika människor vill inte köpa om priset är för lågt, säger Jimmie och låser dörren till visningsrummet. En kopp kaffe avhämtas hos caféägaren Lucky i porten bredvid, sedan är det dags att möta upp Martin.
11.17 Martin är redan på plats när Jimmie kliver in i den lokal som kombinerar verkstad och kontor. Det grå betonggolvet är fläckat av färg och metallbitar ligger spridda i hörnen. Här finns travar med tyger med allt från orange ludd till svart sammet. Uppsatta på en stor träskiva sitter ett tiotal skisser – bland de nya uppdragsgivarna finns bland annat det exklusiva hotellet St Martins Lane.
M: – För att lyckas i en stad som London måste du våga stå för det du brinner för. Tur och sammanträffanden har spelat in i vår framgång, men det avgörande har varit att vi har vågat vara oss själva och jobbat stenhårt för att förverkliga vår design.
En sen kväll på nattklubben Patricia i Stockholm för mer än tolv år sedan ledde vidare till ett liv i London – med modellkarriär för Jimmie och projektledarjobb inom IT-branschen för Martin. Deras gemensamma hem inreddes i en slags barock-möter-rock-stil.
2004 får en granne, som just har öppnat en lampaffär, av en slump se deras karmstol med en kandelaber målad på stolsryggen. Han ber att få visa upp den i sitt skyltfönster. Utifall någon skulle vilja köpa stolen måste de ha ett företag och de registrerar Jimmie Martin Ltd.
Försäljningen dröjer, men de arbetar vidare med fler möbler hemma i vardagsrummet.
Plötsligt ringer telefonen: En av domarna för den prestigefyllda tävlingen Design and Decorations Awards 2005 har sett deras möbler och uppmanar dem att anmäla sig.
J: – Med en anmälningsavgift på 100 pund per kategori kände vi oss helt blåsta, men betalade i alla fall.
Två månader senare vinner de kategorin Best New Design in Practice och blir finalister i möbelklassen. Affärerna rullar igång på allvar och de blir snabbt medias älsklingar. Bara i Sunday Times söndagsbilaga Style har de redan figurerat ett tjugotal gånger, och på den långa presslistan står namn på tidningar från Ryssland, Spanien, Japan …
M: – De första två-tre åren jobbade vi non-stop och tog aldrig semester. Men det är inte så svårt att satsa hårt när du verkligen tror på det du gör.
Stenhårt arbete flyttade fokus i deras förhållande, från kärleksfullt partnerskap till vänskaplig affärsrelation. I dag står designpriset som markerar startskottet för framgången uppe på en hylla, halvt dold bland all sköns bråte. Senti¬mentalitet är definitivt inget som kännetecknar den dynamiska designduon.
12.00 Jimmie och Martin har just inlett ett samarbete med mattföretaget Bolon som ägs av de svenska systrarna Marie och Annica Eklund.
J: – De vill göra något annorlunda och därför kontaktade de oss. Vi har tagit fram mönster som sedan har skurits ut med laser. De här vinylmattorna produceras i en begränsad upplaga och lanseras på möbelmässan i Milano i april. Riktigt hur samarbetet utvecklar sig återstår att se.
I kväll ska de plåtas tillsammans – skapare, ägare och produkter. Det är mycket som återstår att fixa, men Jimmie och Martin visar inga tecken på stress. Obotliga optimister är de båda, med tonvikt på Jimmie. Martin står mer för ordning och struktur.
13.27 Lunch på takterrassen till den privata medlemsklubben Shoreditch House. Servitören noterar namnet på företagskortet som Martin lämnar över för betalning:”Det låter som den där möbeldesignern.” Med påtaglig stolthet i rösten svarar Martin: ”Jag är The Jimmie Martin.” Äntligen får han ta äran för namnet som han kom på, men många förväxlar som Jimmies för- och efternamn.
M: – Vi brukar skämta om att det är jag som är ”Limited” i Jimmie Martin Ltd.
14.59 På golvet i verkstaden sitter Ross, frilansande snickare som hjälper till med grundarbete på möblerna när beställningarna blir alltför många. Det är en lång rad moment som ska genomföras för att skapa en äkta ”Jimme Martin”. Räknat i effektiv arbetstid tar en stol drygt en vecka att göra.
J: – Ibland får vi in större projekt och för att inte behöva tacka nej på grund av tidsbrist tar vi in frilansresurser. Förra sommaren fick vi in en beställning på 30-40 stora grejer till ett hotell i Bulgarien. Då satt vi åtta-nio killar här inne samtidigt, det blev mycket trångt och varmt.
15.38 Martin spikar fast vinylmattan som ska fungera som sits på stolen till kvällens plåtning. Jimmie kollar upp flygtider inför möbelmässan i Milano.
M: – Vi spikar kanske inte samtidigt, men jobbar alltid tillsammans på varje möbel, diskuterar upplägget och detaljerna.?
J: – Om Martin inte tror på min idé från början ger jag mig inte förrän han har fattat, även om det betyder att jag måste ljuga för att nå dit! Eller nej, ljuger gör jag faktiskt inte…
M: – Du får mig att åldras tidigt! Allvarigt talat, det här upplägget fungerar bra. Ensam riskerar man att missa bristerna i en idé. Jimmie är en mästare på att hitta fel. Det är irriterande, men nyttigt. Vi brukar kunna mötas på mitten.
18.15 Påtagligt nöjd stryker Jimmie över plastmattan i bordstablettformat. Han står tillsammans med Bolon-tjejerna i fotostudion vid London Bridge. I väntan på att Martin ska anlända med mattorna diskuterar de hur samarbetsprojektet kan utvecklas. En numrerad kollektion kanske? Exklusivitet är målet.
Designern Philippe Starck är affärsförebild, med hög trovärdighet kombinerat med massproduktioner som genererar stora pengar. Inom kort lanserar de en webbshop, där ska de sälja såväl egen design som möbler, smycken och konst från andra.
J: – Jag tror verkligen på att man kan både vara kreativ och affärsmässig!
21.20 Tidsuppfattning är subjektivt, men Jimmies hoppfulla uttalande vid sjutiden om
att ”det här går nog snabbt” kommer något på skam. Att rigga utrustning och hitta rätt ljus och
poser drar ut på tiden. När fotosessionen äntligen är över bjuder Jimmie och Martin med Bolon-tjejerna till Shoreditch House igen. Dags för middag och champagne för att fira ett lyckat resultat.
M: – Nu ska vi planera marknadsföringen av mattkollektionen. Nästa steg blir lanseringen på Milanomässan.
04.30 Martin vaknar med ett ryck i tv-soffan. Stel nacke, men i resten av kroppen sprider sig en angenäm känsla av ett gott dagsverke – de åstadkom riktigt bra foton tidigare under kvällen.
I en annan del av staden sover redan Jimmie, inklämd mellan två katter vid namn Christy (Turlington) och (River) Phoenix.
Martin Nihlmar
Ålder: 39 år.
Familj: Pojkvännen Charlie.
Bakgrund: Uppvuxen i Gladhammar, Ekerö och Genéve. Jobbade en tid på inredningsbutiken Clark’s Case i Stockholm och senare som projektledare inom IT-branschen i London. Fick sitt genombrott som designer i samband med Design & Decoration Awards-priset i juni 2005.
Jimmie Karlsson
Ålder: 31 år.
Familj: Pojkvännen Rick, katterna Christy och Phoenix.
Bakgrund: Uppvuxen i Sala. Gick ett år på Västerås konstskola. Jobbade som modell i London fram till genombrottet som designer 2005.
Aktuella: Svensk duo som lyckats på den internationella designmarknaden. Lanserar en ny mattkollektion tillsammans med mattföretaget Bolon och öppnar snart nätbutiken Jimmie Martin & Friends.
Motto: Imperfection is perfection.
Udda erbjudande: Oasis-sångaren Noel Gallagher ville att Jimmie och Martin skulle ge hans vita flygel ny design. Planerna på att göra en Union Jack över hela pianot stoppades av Gallaghers inredningsarkitekt när hon fick reda på att det ursprungligen tillhört John Lennon.
Kontakt: info@jimmiemartin.co.uk