Powerpoint ska vara som en krycka, något du stödjer dig på i din presentation. Men alltför ofta ser vi talare som använder den som en rullstol. Hur många powerpointpresentationer har du sett framföras på ett sätt som lämnar allt i övrigt att önska? Och hur många minns du? Nej precis. Så våga lämna Powerpoint och bjud på dig själv. Våga skapa liv och engagemang hos publiken. Våga lita på kraften i kreativitet och fantasi. Det inte bara uppskattas, det kommer lyfta både din och åhörarnas dag.
Här får du 7 konkreta tips för hur du skapar en vinnande presentation utan Powerpoint.
1. Använd rekvisita.
Hitta något som kan representera det du ska prata om och visa upp det. Det ger liv och blir en oväntad effekt. Dessutom ser publiken en konkret sak som de sedan kan koppla ditt talande till, och det blir lättare för dem att minnas. Ska du tala om kommunikation? Leta fram en gammal röd kobratelefon och visa upp. Ska du tala om att bygga lösningar? Ta med stora legobitar och sätt ihop medan du presenterar ditt ämne.
2. Entusiasm!
Entusiasm smittar och kan vara både lågmäld, stegrande eller stor och svulstig. Vilket är ditt uttryck? Hitta det så skapar du liv och engagemang. Entusiasm kommer när du tror på och gillar ditt ämne. Att tro är en magkänsla, en övertygelse utan bevis. Så hitta magövertygelsen och prata därifrån.
3. Publiken är nyckeln.
Få in publiken i ditt föredrag redan från början. Ställ en fråga som får dem att nicka, skaka på huvudet eller räcka upp handen. Be dem fundera på något, svara på något eller gissa något. Se dem! Aktivera dem! Det är hos dem ditt föredrag sker, inte uppe på en platt skärm på väggen.
4. What´s in it for them?
Tala om för publiken vad du ska tala om, och varför det är viktigt att de lyssnar. Alla sitter vi och väntar på att få bli engagerade. Faktum är att det finns inget som är så tråkigt som att inte vara intresserad av det man lyssnar på. Motivera dem och tala om vilka fördelar de får genom att ge dig deras uppmärksamhet. Du kan lita på att de alla sitter med frågan ”what´s in it for me?”. Kan du besvara den har du ett stort försprång och minimerar suckar och uttråkade miner.
5. Spice it up!
Hitta ett passande citat (leta till exempel på www.wikiquote.com) att börja eller avrunda med, eller peta in det i mitten. Skapa en metafor som lyfter fram din poäng (metaforer är utmärkta idébärare, och en uppskattad förtydligare om du talar om något abstrakt). Hitta en historia som passar som inledning eller en liknelse som skapar gapskratt. Var kreativ och leta bland böcker och sajter.
6. Bjud på dig själv!
Tala om att du tycker att PowerPoint är en styggelse och att du idag tänker köra utan. Be om publikens hjälp att hålla den röda tråden. Tappar du den så fråga var du var någonstans. Kan de inte svara? Skoja med publiken och gör en kul poäng av att de inte lyssnat. Publiken är oftast väldigt hjälpsamma i såna här sammanhang så länge du gör det med humor. Presentatörens prestigelöshet och felsägningar brukar bidra till skratt och framgång på ett sätt som får publiken avslappnad, och som får dig att framstå som ödmjuk.
7. Strunta i kom ihåg-lappen!
Skapa ett manus med max tre till fem punkter kring det du ska tala om. Nu kommer vi in på minnesteknik. Minnesteknik bygger på att förena struktur med fantasi, gärna absurt och fantasifyllt – det är det vi minns bäst. Ska du tala om sociala mediers positiva betydelse för storföretag idag? Visualisera en stor byggnad med en massa grå arbetare som plötsligt får en massa youtube-, facebook- och flickrsajter regnandes över sig, vilket gör att de blir alldeles till sig av glädje och ställer sig upp och börjar dansa. Ja, det är knäppt. Ja, det funkar. Nu kommer du aldrig att glömma den bilden. Skapa såna bilder till varje del. Nu behöver du ingen skriftlig kom ihåg-lapp.
Jennie Gotsis är vår retorikexpert här på Shortcut. Hon kan till exempel hjälpa dig att svara på frågor om hur du kommer till tals mer på möten, hur du entusiasmerar din publik och hur du gör bästa möjliga intryck inför dina kunder.
» LÄS TIDIGARE FRÅGOR OCH SVAR!
Jennie Gotsis är retoriker och verksam inom företag och organisationer sedan 2003. Jennie utbildar, coachar och gör kommunikationsanalyser utifrån retorikens teorier om trovärdighet och övertygande.