Du har redan provat de snälla sätten. Väntat på din tur, försökt att bli vän även med de tråkigaste kollegorna och varit så där positiv som man ska. Men vart har det tagit dig? Är du fortfarande kvar på ruta ett? Då är det kanske dags att börja rucka på spelreglerna lite.
Anders Mathlein, författare till böckerna Ge svar på tal och Ge igen – handbok i självförsvar mot översittare kan en hel del om hur man snabbt skiftar maktbalansen till sin egen fördel, till exempel när man stöter på en dryg kollega.
– Det bästa sättet att kyla ner en överlägsen person är att visa att man inte tar det som han säger på särskilt stort allvar. Gör exempelvis små, små förskjutningar ifrån så kallat normalt beteende. Bara en sån sak som att inte svara omedelbart när man blir tilltalad, utan vänta kanske två sekunder, skapar en enorm osäkerhet hos den andre vilket gör att du uppfattas som en person som man inte sätter sig på, säger han.
Här bjuder Shortcut på sex andra smarta fulknep som kan ge din karriär och din självrespekt en rejäl skjuts framåt.
1. Öppningsrepliken
Inledningen är allt när det gäller makt. Genom att från början vara den som kommenterar får du ett automatiskt övertag.
”Hej Anders! Vad du ser pigg ut! Roligt att se dig så fräsch igen.”
”Men… jag har väl inte varit sjuk?”
”Det var skönt att höra!”
2. Maktfull feng shui
Att var sak har sin plats vet kineser med en förkärlek för den psykologiska inredningsläran feng shui. Utnyttja deras kunskaper även på jobbet, till exempel genom att undvika att placera gemensamma papperskorgar för nära ditt bord. Då förknippas du med sopor. Flytta korgen några decimeter närmare din kollega i stället.
Du kan också få ditt skrivbord att utstråla ”hårt arbetande” med post-it-lappar, kursintyg och souvenirer från pres-tigefyllda jobbresor. Och lägg familjeporträttet face-down i skrivbordslådan.
3. Papperstricket
Överlämna gärna papper personligen i stället för med internposten, så ser det ut som att du delegerar.
4. Champagneknepet
Alkohol får människor att göra omdömeslösa saker, och kan just därför vara din vän. Det här tricket är hämtat från Handbok för dokusåpawannabes av John Saade och Joe Borgenicht, men fungerar förstås lika bra på firmafesten.
Gör så här:
* När du häller upp i ditt eget glas, häll rakt i glaset. Skummet som bildas kommer att göra att ditt glas bara halvfyllt och du håller dig nyktrare.
* När du häller upp i andras glas, häll mot glasets insida. Inget skum bildas och hela glaset fylls…
5. Fuskjobba
Köp en snygg kavaj som du har på jobbet, och se till att du lämnar den kvar på stolsryggen när du går. På så sätt ger du intrycket att du fortfarande är kvar på jobbet. Komplettera kavajtricket med en skärmsläckare i form av ett finstilt excel-ark för största trovärdighet. Det kan också vara smart att lämna skrivbordslampan på när du lämnar kontoret.
Förlägg också toalettvanor, exempelvis morgonsittningen, på jobbets skithus. Du samlar på dig övertidstimmar utan att offra meningsfulla fritidsaktiviteter.
6. Dofta framgång
En studie publicerad i Financial times visar att kvinnor som doftar herrparfym faktiskt blir mer framgångsrika i karriären än kvinnor som väljer en blommigare doft.