Hoppa till:
Ellie Lundmark
Emma Karlsson
Erik Ekstrand, Peder Stubert, Gustaf Tunhammar & Christopher Wijkström
Erika Palmquist & Lena Hammargren
Eva Klevås
Hoa Ly
Ellie Lundmark, 25, fick nog av parkeringsvakter och skapade ett motvapen – appen Jaga Lisa
Vilka personer inspirerar dig?
– Jag inspireras av olika personer varje dag! Personer som för en stund får mig att ifrågasätta min världsbild, tro på att allt är möjligt eller vilja testa något helt nytt. Ibland är det en vän, ibland en främling.
Vad har varit din största utmaning under det senaste året?
– Att våga dra igång och driva ett projekt inom ett, för mig, helt nytt område. Det är läskigt att inte ha någon erfarenhet att luta sig emot utan helt behöva lita på magkänslan.
Vad har du för planer för 2012?
– Att dra igång två nya projekt som ännu bara är på idéstadiet och att hitta fler sköna entreprenörer att samarbeta och bygga team med. Och att lära mig massor av nya saker!
Vad är det uppstickigaste du gjort det senaste året?
– Att hamna etta på App store Sverige och få 2300 nedladdningar första dygnet med en app som har 650 kronor i marknadsföringsbudget.
Emma Karlsson, 30, turnerar världen runt under namnet Miss Dilemma och är grundare till Swedishtechno.com, ett nätverk som har satt svensk techno på kartan.
Vilken person inspirerar dig och varför?
– Jag knarkar TED-talks så listan skulle bli lång, men pragmatiska tänkare, nördar och sådana som brinner för att göra skillnad för mer än sig själva, ligger alltid högt på listan. Även sådana som vågar utvecklas mot det som kanske förväntas. Det kan exempelvis var en tjej som väljer bort modelljobbet för att bli doktor eller rikemanssonen som blir dagisfröken. Min mamma har alltid varit en kvinna som gått sin egen väg, utan att ursäkta sig, medan pappa alltid fått mig att våga utmana mig själv att bli bättre, så de har självklart varit en konstant inspiration i hela mitt liv.
Vad har varit din största utmaning senaste året?
– Förmodligen att lyckas lösa alla utmaningar jag ställts inför på samma gång. Eftersom det är mitt första projekt av det här slaget så har jag fått lära mig allt i skarpt läge. Varje situation har fört med sig andra oförutsedda problem som måste lösas.
Vad har du för planer för 2012?
– Helt klart att fortsätta bygga Swedish techno som ett internationellt varumärke inom klubbscenen. Fortsätter det att gå bra skulle det innebära mycket för våra artister och deras lönekuvert. Målet är få hjälpa fler artister att bli heltidsföretagare, att hitta den hemliga formeln. Plattformen Swedish Techno kan hjälpa dem att nå ut och växa, och kunskapen håller vi på och samlar i nätverket. Men kortfattat – att skapa jobb! Jag har många drömmar om olika sociala projekt, till exempel om unga och företagande, tjejer och teknik, projekt inom kreativa näringar med mera, eftersom musiken är en så bra inkörsport att dra nytta av. Det finns många idéer, men man får ta en sak i taget. Sen hoppas jag på break-even också, eftersom jag finansierat allt privat.
Vad är det uppstickigaste du har gjort senaste året?
– Att våga satsa stort från början skulle jag tro. Även att jag tagit min analys om vad som kommer att fungera, och varför, på allvar trots att jag är inte gjort det förut och jobbat därefter. Att hoppa på de möjligheter som jag sett haft betydelse, utan att ha haft en aning om vad de inneburit, för att jag litat på min förmåga att lära mig och lösa problem när situationerna uppkommer.
Erik Ekstrand, 28, Peder Stubert, 30, Gustaf Tunhammar, 30 & Christopher Wijkström, 30 – m ännen bakom det digitala provrummet Virtusize som hjälper nätshoppare att direkt se om ett plagg kommer att passa eller om en annan storlek behövs
Vilka personer inspirerar er och varför?
– Personer som går sin egen väg och vågar satsa allt på något de brinner för. Det är inspirerande med människor som startar egna företag generellt, men vi blir extra imponerade av produkter/tjänster som förändrar en marknad i grunden.
Vad har varit er största utmaning senaste året?
– Eftersom vår lösning är helt ny i sitt slag har vi en kontinuerlig utmaning i att utbilda och kommunicera till våra användare hur Virtusize fungerar. Vi samlar hela tiden upp information om hur användare interagerar med Virtusize. Därifrån förbättrar vi flödet och designen i applikationen. Detta är en av de viktigaste utmaningarna vi har.
Vad har ni för planer för 2012?
– Vi kommer lansera Virtusize på webbutiker i England och i resten av Skandinavien i början av 2012. Sen är det fokus på övriga Europa och så småningom USA. Vidare kommer det tillkomma nya funktioner i den existerande produkten. Vi kommer också utöka vårt team ordentligt.
Vad är det uppstickigaste ni har gjort senaste året?
– Att våga satsa till 100 procent på vårt företag, som löser ett problem många innan oss har försökt att lösa utan framgång. Det har dock varit ännu roligare och mer spännande än vi har kunnat föreställa oss. Vi var så säkra på att vår lösning skulle fungera att vi träffade en majoritet av de stora svenska och engelska webbutikerna redan innan produkten var färdig. Vi har inställningen att bygga Virtusize till en global standard.
Erika Palmquist, 31 & Lena Hammargren, 29, ger ut noveller i fickformat under namnet Novellix
Vem inspirerar er och varför?
– Människor som vill och vågar, som har kreativiteten och modet att göra saker på ett nytt sätt i konservativa branscher, och människor som tänker smart och professionellt utan att vara låsta i gamla konventioner.
Vad har varit er största utmaning senaste året?
– Att utan tidigare erfarenhet starta upp ett företag och kasta oss rakt in i bolagsbildning, prissättning och distributionsfrågor. Den bästa delen har varit att få skapa och hitta fram till rätt känsla, både i våra böckers utseende och tilltal, men också hitta känslan i själva företaget. Vilka är vi och hur framställer vi det vi vill, kan och gör?
Vad har ni för planer för 2012?
– Vi tänker behålla vår position som Sveriges ledande novellförlag genom att satsa ordentligt och vidareutveckla både böckerna och allt som händer runt dem. Och så förstås jobba vidare med alla roliga och givande samarbeten som redan rullar – och bygga på med nya.
Vad är det uppstickigaste ni har gjort senaste året?
– Gett oss in i en oerhört traditionsbunden bransch som lider av sjunkande lönsamhet, och som länge brottats med konflikten att vara både kulturbevarande och affärsmässig. Vi har gått in på marknaden med en produkt som ingen etablerad aktör vågat ge sig på, och har gjort det på ett sätt som väckt stor uppmärksamhet, både i media, i branschen och hos köparna.
Eva Klevås, 37, startade företaget Funwheels, som gör roliga och snygga tillbehör till rullstolar
Vilken person inspirerar dig och varför?
– Jag har inspirerats mycket av Steve Jobs. Det kan verka märkligt i och med att jag inte alls är i samma bransch som han var i, men det som han har inspirerat mig med är just kraften i att våga tro på sin idé fullt ut, oavsett om någon skulle tycka annorlunda, och att våga tänka utanför de traditionella ramarna. Jag tror att alla har en inneboende kreativ kraft, det handlar bara om att tillåta sig att träna upp den. Det är först när du börjar tänka nytt som du upptäcker de riktigt briljanta affärsmöjligheterna. Även Ingvar Kamprad började som liten egenföretagare och det var antagligen få som i början trodde att han skulle bygga ett sådant stort komplex som IKEA är idag.
Vad har varit din största utmaning senaste året?
– Största utmaningen har definitivt varit vårt deltagande i Malmö Open, som näst efter Paralympics är världens största handikappidrottstävling. Vi sponsrade där ett rullstolsbasketlag med överdrag för ryggstödet. Jag kastade fram idén för sportchefen tre veckor innan tävlingen skulle äga rum. Klubben gav oss sitt godkännande på villkor att vi finansierade det själva. I gengäld fick vi gärna ha vår logga på överdragen. Vid den tidpunkten hade vi förvisso ett första utkast till prototyp för hur det skulle kunna se ut, men den var aldrig testad och behövde justeras en del. Dessutom hade vi väldigt lite pengar att satsa.
Hur gick det?
– Vi lyckades fixa både pengar för att få fram produkterna och få snygga överdrag färdiga i tid, skräddarsydda för varje person och med vår och klubbens logga tryckta i stor stil. Medan övriga åskådare antagligen satt och bet på naglarna för att det var spännande matcher satt jag mest och tittade på om överdragen satt som de skulle. Tack och lov satt överdragen perfekt genom hela matchen och klubben fortsatte att använda överdragen flera månader efter att tävlingen var slut. En annan utmaning har varit arbetet inför den så kallade Språngbrädan som Connect anordnar, där vi skulle övertyga tio personer på femton minuter om förträffligheten i just vår affärsidé. Att få gå igenom Connects process har varit tidskrävande, men absolut värt var enda minut! På köpet fick vi ett antal personer som erbjudit sig att sitta med i vår styrelse och gå in som delägare i företaget.
Vad har du för planer för 2012?
– Planen för 2012 är att utveckla konceptet för både fashion och sport, marknadsföra hårdare och påbörja en internationell lansering. Vi har redan en del pågående diskussioner med bland annat Tyskland. Jag har även flyttat företaget till en inkubator för att få ytterligare skjuts i affärsutvecklingen.
Vad är det uppstickigaste du har gjort senaste året?
– Att våga tro på mina affärsidéer fullt ut. Jag har aldrig sett mig själv som entreprenör, men plötsligt så driver jag två företag. Jag har alltid varit en person som arbetat inom större organisationer, vilket självklart är en stor trygghet. Att plötsligt våga släppa loss och satsa på Funwheels fullt ut, trots att jag ännu inte vet när jag kan lyfta första lönen, känns stort, men samtidigt helt rätt. Inom Funwheels startade vi en blogg om rullstolsmode och bad en 14-årig rullstolsburen tjej blogga åt oss. På två månader fick hon över 6000 träffar och har fått designa en kollektion med produkter åt oss, vilket visar på ett stort behov. Det känns viktigt att bygga förebilder som även rullstolsburna kan identifiera sig med. Hela vårt företag stavas CSR och kreativitet. Jag tror att det mesta går att lösa, det viktiga är att tro på sig själv. En stor sak vi fick igenom under året, var ett godkännande från Iron Maiden om att få göra ett specialgjort tryck med en av deras bilder på en av våra produkter för en man som skulle på deras konsert i somras.
Hoa Ly, 28, gör mobilappar om psykologi i företaget Hoa’s tool shop
Vem inspirerar dig?
– Steve Jobs var en person som jag inspirerades mycket av. Jag tilltalades av hur han drevs av värderingar. I sitt fantastiska tal till avgångseleverna vid Stanford University 2005 säger han bland annat: ”The only way to do great work is to love what you do.” För mig handlar saker som jag gör om att göra det för att jag tror på dem, men framförallt för att jag älskar att göra just dessa saker. Det talet har satt djupa spår i mig och på det sättet som jag vill leva och driva Hoa’s tool shop.
Vad har varit din största utmaning det senaste året?
– Min största utmaning har nog varit att hålla fokus på alla mina olika aktiviteter. Jag gör fortfarande många olika saker: driver Hoa’s tool shop, föreläser i Psykologifabriken, forskar, anordnar klubbar och dj:ar. Alla dessa saker gör jag för att jag älskar att göra dem, och någonstans tror och hoppas jag att de kommer att sammanföras till något enhetligt.
Vad har du för planer för 2012?
– Planen för 2012 är att ta sig ut i världen på bredare front. Idag används Viary av psykologer och coacher i Sverige, USA, England och Australien, trots att vi bara har gjort en ordentlig lansering i Sverige. Vi vill nå fler professionella i fler länder och under 2012 kommer vi att göra ordentliga lanseringar i USA, England och Australien. Dessutom har vi fått en del intresseförfrågningar från andra håll, bland annat Spanien.
Vad är det uppstickigaste du gjort det senaste året?
– Att ägna sig både åt akademisk forskning och driva företag är nog det ”uppstickigaste” jag har gjort det senaste året. Inte för att det har varit mycket att göra, utan för att psykologisk forskning ligger ljusår från näringsliv och entreprenörskap. Att kommersialisera en produkt, samtidigt som den forskas på, hör inte till vanligheten. För det som Hoa’s tool shop har skapat har det betytt väldigt mycket. Kommersialiseringen ger forskningen underlag för att kunna utveckla produkten mot mer användarvänlighet, och forskningen ger kommersialiseringen en mer objektiv kunskap om produktens vinster.
Läs mer:
» Läs mer om Uppstickarna 2011 här
» Se Topplistan med Uppstickarna 2011, plats 1-30
» Se Heta listan med Uppstickarna 2011, plats 31-65
» Se Varma listan med Uppstickarna 2011, plats 66-100