Så hinner du allt innan semestern
24 Maj 2012 kl: 00:00

Så hinner du allt innan semestern

Shortcuts effektivitetsexpert Maria Breitholtz Söderström som driver företaget TimeFinder vet hur du snabbt och lätt hanterar jobbhetsen före semestern.

1. Börja direkt.
Ta ett par timmar där du går igenom alla arbetsuppgifter och projekt du har framför dig. Stäng av mejl, telefon och sätt dig så ostört som möjligt.

2. Punkta upp dina arbetsuppgifter.
Skriv ner uppgifterna i listor, rita mindmaps eller vad du nu föredrar för att hjärnan lättare ska kunna hålla ordning på allt.

3. Prioritera.
Sätt en prioriteringsordning på arbetsuppgifterna. Vilka är viktigast och måste vara färdiga innan du går på semester? Har du några som kan vänta tills du kommer tillbaka? Se till att först prioritera de som är viktigast och de som tar mest energi. Skulle du inte hinna med allt är det bättre att ha lite småfix kvar än stora, viktiga saker som lätt kan förvandlas till surdegar som tynger dig under din ledighet.

4. Om möjligt – delegera.
Gå igenom din lista och se om det är några arbetsuppgifter som egentligen ligger på någon kollega eller som behöver fixas när du är borta. Delegera dem och gör det i god tid.

5. Gör en överlämning.
Har du en ersättare som kommer in? Gör enkla checklistor till denne och lägg viktiga dokument i plastmappar på ditt skrivbord med post-it-lappar på insidan som gör det lätt att se vad som är vad. Får du mycket mejl med standardfrågor kan du i ditt frånvaromeddelande ha en liten FAQ-lista som förhoppningsvis kan ge personen svar direkt.

6. Fånga upp lösa puckar.
Undvik att hålla saker i huvudet. När det dyker upp uppgifter som du måste fixa innan eller ska komma ihåg när du är tillbaka från semestern skriv upp dem på listan och se om du behöver omprioritera.

7. Boka inte upp sista veckan.
Försök att hålla veckan innan semestern fri från möten, så att du hinner med att trappa ned och få koll på läget. Gör en lista över saker du ska ta tag i efter semestern. Det är skönt att veta att du kan komma tillbaka och kika på en lista istället för att försöka dra dig till minnes vad du behöver ta tag i. Om du hinner: rensa mejlen!

8. Sist men inte minst – fokusera.
Om du fokuserar på en arbetsuppgift i taget kommer du att jobba betydligt mer effektivt. Hattar du mellan olika uppgifter kommer de ta dubbelt, om inte tre-fyra gånger, så lång tid att genomföra.