5 Okt 2012 kl: 00:00

Nu kan du filma dig till ett jobb

”Jag är en positiv lagspelare som gillar att ha många bollar i luften”. Att skriva det personliga brevet kan kännas som en mardröm. Flosklerna duggar tätt och knepen för att sticka ut ur mängden är många: ett chockrosa CV, käck bild, och nu den senaste trenden: video.John Tornblad driver Affekt Film AB som specialiserat sig på att omforma brevet till film. Konceptet bygger på storytelling där de hugade kandidaterna får förmedla sin kompetens och personlighet genom att berätta anekdoter ur sitt liv.

 

– Vår tjänst fungerar som ett komplement till CV:t. Med videon får arbetsgivaren faktiskt se att det finns substans bakom orden och få en rättvis bild av personen än on personen bara skrivit ett personligt brev.Kandidaten få svara på ett antal standardiserade frågor, därefter sållas det mest väsentliga fram. Eventuellt ställs följdfrågor för att riktigt kunna pricka in vilka egenskaper och erfarenheter som gör personen unik. Producenten skriver sedan ett manus som kandidaten läser in framför kameran. Materialet redigeras och den färdiga filmen läggs in som en länk i CV:t.

 

Nödvändigt?

Men är det egentligen nödvändigt att göra en film för att landa ett jobb? Johan Norrfjärd är rekryteringskonsult på Academic Work och anser att utlämnande ansökningshandlingar – hur intresseväckande de än må vara –  kan blottlägga problem i rekryteringsprocessen. Är det en bra idé att bifoga en video i ett CV?

 

– Jag tror att det finns både plus och minus. Individens egenskaper och det personliga varumärket allt viktigare. Jag skulle vilja säga att när det gäller positioner som innefattar mycket externa kontakter, så kan en videopresentation ett jättebra redskap. Om du däremot inte är en så utåtriktad person och inte söker jobb som kräver det ser jag ingen poäng med det.Vad ligger på minussidan?

 

– Bilder och videos öppnar dörren för diskriminering. Vi hör ju folk prata om att ”snygga” kandidater får jobben. Och man kan aldrig veta hur det ser ut på ett företag och vilka fördomar som finns. Hur skulle man till exempel se på en kille i kippa eller en tjej i slöja? Åt vilket håll kommer utvecklingen gå?

 

– Det personliga varumärket kommer att spela en allt större roll, men jag skulle inte dra det så långt som att påstå att det blir det viktigaste. För i botten finns alltid behovet av komptens och yrkeskunnande. Du kan inte sätta en lärare att göra en programmerares jobb och vise versa.