Enligt en ny undersökning från SCB saknar hela 40 procent av småföretagen i Sverige med en till nio anställda en webbplats.
Här reder internetentreprenören Stefan Mahlstein, som startade sin första sajt redan 1990 och jobbar med att hjälpa andra internetföretag att utveckla sina affärsstrategier, reda ut vad som egentligen krävs för en lyckad nätsatsning.
– Över 90 procent av alla köp föregås i dag av informationssökning på internet och då framför allt via sökmotorer som Google. Har man ingen sajt så syns man inte på ett lika bra sätt för potentiella kunder eftersom man inte finns med i sökmotorerna.
Prioriterar efter storlek
Beslutet att synas på nätet har en stark koppling till företagets storlek, 99 procent av företagen med mer än 250 anställda har en egen webbplats. Siffran är också hög, 89 procent, bland de företag med mer än tio anställda. När man ska satsa på att synas på nätet är det viktigt att lägga det på en lagom nivå och inte tömma kassakistan på onödiga tjänster, menar Stefan Mahlstein.
– Det gäller att inte köpa på sig för mycket av dyra konsulter. För någon som inte bedriver e-handel så räcker det oftast med att sätta upp en sajt med WordPress som plattform. Bortsett från att man kanske måste ta hjälp av någon för att designa och sätta upp den så är det helt gratis.
Bara bra om du är aktiv
För att få besökare till sin sajt gäller det att jobba aktivt på flera plan, till exempel genom att köpa annonsplatser eller att marknadsföra sig genom en blogg.
– Att ha en blogg på sajten för att berätta om vad som händer är bra, men bara om du är aktiv. Det kräver att du skriver minst två till tre poster i veckan. Det värsta som finns är en blogg som bara har gamla inlägg eftersom det är ett tecken på att det är ett lågaktivt företag.
Hur viktigt är det med bilder på de som jobbar och driver företaget?
– Eftersom internet är ett opersonligt media så är det positivt med bilder för att visa att man inte är rädd för att stå för det man säljer eller skriver på sajten. Om man inte vill ha bilder så ha åtminstone med namn och tydliga kontaktuppgifter så att det är lätt att ringa eller maila.
3 tips för en bra hemsida
Håll informationen uppdaterad och se till så att sajten är enkel att hitta på.
Se till att det finns tydliga kontaktuppgifter.
Bind inte upp dig på långa avtal med leverantörer i onödan som gör att du måste betala pengar varje gång du vill göra en ändring på sajten. Se till att du alltid kan ändra innehåll och bilder själv om du vill. I annat fall kan det bli onödigt dyrt!