Xdin har precis bytt namn till Alten och är just nu inne i en intensiv och spännande period. Sedan 2008 har Xdin varit en del av Alten Group, som är ett av Europas största teknik- och IT-konsultbolag, men det är först nu som de tar steget och även byter namn.
– Genom namnbytet blir det tydligare att vi är en internationell partner med konsulter på olika ställen i Europa, vilket är positivt. Det gör att vi konkurrerar om större och mer spännande uppdrag, konstaterar Magnus Liljeqvist, som är Marketing Manager på Alten. I samband med namnbytet så breddas även företaget. Historiskt sett har 50 procent av omsättningen kommit från fordonsindustrin, men ambitionen är att bredda sig inom övriga branscher.
Det som numera heter ”affärsmodellen”, och som tidigare benämndes ”Xdin-modellen”, är företagets kärna. Modellen bygger på att alla medarbetare erbjuds individuell valfrihet, vilket skapar engagemang och i sin tur konsulter som gör det där lilla extra för sina kunder.
– Allting utgår från ”Nöjd medarbetare + Nöjd kund = Lönsamhet”. Vi mäter naturligtvis detta och vårt nöjd medarbetarindex är 85 procent och vårt nöjd kundindex är 3,5 av 4, berättar Magnus och fortsätter:
– Här väljer du själv arbetsuppgifter, förmåner, lön och karriär. Kanske föredrar du ett högre löneuttag framför tjänstebil eller så vill du hellre ha längre semester? Vi har tagit valfriheten hela vägen – det är vår modell.
Xdin har byggt upp sitt varumärke inifrån med en stark kultur och identitet kopplat till sin affärsmodell. Även efter namnbytet är det samma värden och fokus.
– Vår valfrihet, vår kompetens och vårt engagemang kommer vi aldrig att ändra på. Vi behöver ingen Employer Branding-strategi som beskriver hur vi ska bli en attraktiv arbetsgivare, här är det en naturlig del av vårt DNA.
På Alten finns ett stort smörgåsbord av möjligheter för de anställda, men det är inte företaget som serverar. Det måste du själva ansvara för.
– Vi söker en viss typ av individer, sådana som är självständiga och resultatinriktade. Vi erbjuder ett coachande ledarskap och inspiration för att varje individ ska hitta sin karriärväg och nå sina mål. Vårt varumärke sitter i våra medarbetare och våra medarbetare ska vara nöjda – vi vill att mungiporna ska gå hela vägen upp till öronen. Det är då man får nöjda kunder, konstaterar Magnus.
En av grundpelarna att alltså du som medarbetare får vara med och påverka din karriär och situation, bland annat genom vilka uppdrag som du ska jobba med och dina förmåner.
– Jag kom in på företaget som konsult och då gick en ganska stor del av min intäkt till tjänstebil och till extra långa semestrar. Jag tycker att det är självklart att få vara med och bestämma, det var en av de stora anledningarna till att jag hamnade på Alten. Och det är fortfarande det som gör oss unika som arbetsgivare.