10 Jun 2014 kl: 00:00

Nöjda medarbetare som trivs på jobbet leder till nöjda kunder – det är Stångåstadens filosofi.

 Fredrik Törnqvist har varit i branschen sedan han gick ut universitetet.
– Jag brinner för att inspirera och utveckla medarbetare, säger Fredrik som blev vald till Årets vd år 2012 och började på Stångåstaden i juni 2013.
– Om jag ska summera mina första intryck i fem punkter så är det: framåtanda, positiv stämning, expansion och en bred verksamhet med fokus på kunder, service och hållbarhet. Det är viktigt att ha ett intressant och roligt jobb men även att ha energi kvar till familj och fritid. Och här finns det många trevliga kollegor att sjunga och spela med, ta en löprunda i Rydsskogen med, eller att utmana i golf. 
 
På stångåstaden finns cirka 140 medarbetare. Många har arbetat länge inom bolaget och gjort karriär på olika sätt under åren. Det finns också många nyanställda. Genom att ha ett brett utbud av praktikplatser, sommarjobb, utvecklande traineeprogram och nyanställningar tillförs ständigt ny energi och kompetens. 
– Vi satsar mycket på utveckling i allt från bra utbildningar för medarbetare, stora byggprojekt till att skapa meningsfulla aktiviteter för ungdomar i våra bostadsområden. Hållbarhet har vi jobbat med länge och vi invigde precis Linköpings första Svanenmärkta hus. Vi vill göra skillnad för våra kunder varje dag.
 
Stångåstaden bildades som bolag år 1942 av Linköpings kommun och har en stark ekonomi och hög kundnöjdhet. Det ger muskler att kunna vara en stabil trygg arbetsgivare och leverantör som har möjlighet att jobba med offensiva spännande utvecklingsprojekt.
– Fokus är att skapa nöjda kunder genom utveckling av kundernas hem, nöjda medarbetare och att skapa en attraktiv stad. Vi har vunnit priser inom bästa kundservice, fyra år i rad, och det siktar vi på att fortsätta med.