10 Jun 2014 kl: 00:00

Framtidstron lyser på CGI. Alla medarbetares egna bolag

CGI håller en hög förändringstakt och har tagit stora kliv framåt på kort tid.
– Vi har duktiga, passionerade och engagerade medlemmar och ledare som ser till att bolaget utvecklas. Det gör mig stolt att se att vi kommer i mål och levererar, berättar Anna-Karin. 

Medlemmar istället för anställda 
På CGI är man alltså inte anställd utan medlem, Anna-Karin förklarar:
– Med medlemskapet följer rättigheter och insyn i företaget. Alla erbjuds ägarskap och det gör att vi har en kultur som präglas av entreprenörskap.
Vi verkar och agerar som om det vore vårt eget bolag, eftersom de flesta av oss faktiskt äger en del av det. 
Genom att vara ett stort bolag som jobbar entreprenöriellt skiljer sig CGI från sina konkurrenter. 
– Alla våra medlemmar har stora möjligheter att påverka hur vi jobbar. Vi jobbar väldigt kundnära och har många spännande och intressanta kunder.
 
Fortsatt utveckling
I ett tufft förändringstempo är det viktigt att få ett kvitto på att arbetet ger resultat, menar Anna-Karin. 
– Vår koncernchef är duktig på att kommunicera och låter oss veta att vi har blivit bättre. Bolagets storlek har hittills dubblerats var tredje år och det behövs duktiga medlemmar och chefer som vill vara med i en sådan miljö. Min målsättning är att vi ska fortsätta växa och attrahera fler blivande medlemmar.
Anna-Karin började på CGI samtidigt som sammanslagningen med CGI skedde. 
– Våra nya ägare är väldigt lyhörda och har förstått att vi måste vara mer proaktiva och innovativa. Vi har stort fokus på våra kunder och har alltid kvalitet som ledstjärna. CGI har en dröm; att skapa en miljö där vi trivs med att arbeta tillsammans och, som ägare, bidrar till att bygga ett företag vi kan vara stolta över. 
 
Satsar på morgondagens talanger 
Arbetet med Employer Branding är en viktig del i att fortsätta utveckla bolaget, menar Anna-Karin. 
– Det absolut viktigaste är att leverera en bra service till våra kunder. Vi vill göra vårt varumärke känt genom att stå för kvalitet, leverera det vi lovar och jobba nära våra kunder. Vi gör kvartalsvisa uppföljningar som visar hur både våra kunder och medlemmar upplever oss som leverantörer respektive arbetsgivare. De resultaten utgår vi sedan från när vi jobbar vidare. 
Förutom att rikta sig till studenter genom ett graduate-program som startade i oktober satsar CGI även på den något yngre generationen. 
– Vi har en sommarskola där vi bjuder in våra medlemmars barn, vi vill skapa en förståelse för vad deras föräldrar jobbar med och visa att det är ett framtidsyrke. Sommarskolan är mycket uppskattad och barnen är uppdelade i olika grupper och får lära sig allt från Officepaketet till att göra avancerade filmer. CGI har också en egen kokbok för framgång med olika processer och policys. Vi jobbar mycket med att ha en slags successionsplanering för våra medlemmar, det ska gå att lämna över sin roll för att kunna utvecklas själv. Jag brinner starkt för att det ska finnas en plan för alla medlemmar.