På en glasvägg i Åhléns nyrenoverade huvudkontor på Södermalm står namnen på konferensrummen listade: Shanghai, New Delhi, Hongkong, Insjön, Stockholm. I trappan som förbinder de olika våningarna rör sig hela tiden människor på väg mot nya möten och från den varmt belysta loungen hörs skratt från medarbetare som tar en kaffepaus ihop. Det som möter besökaren är som en tablå över allt vad Åhléns är i dag – ett företag i rörelse. Med fokus på den svenska marknaden, produktionskontor på flera platser ute i världen och där en vardag med högt tempo alltid står på en grund av starkt engagemang.
Passionen för hållbarhetsfrågor blev Caroline Gunterbergs väg in i företaget. Hon pluggade fortfarande på Stockholms universitet när hon 2010 gick på en föreläsning där en representant från Åhléns berättade hur företaget tänkte utveckla sitt hållbarhetsfokus.
– Jag har alltid velat jobba inom detaljhandeln. Jag älskar produkter och att förstå hur de påverkar människor på olika sätt. Det kändes oerhört spännande att få vara med och utveckla Åhléns arbete med hållbarhetsfrågor från grunden, säger Caroline Gunterberg.
Hon tog kontakt och fick uppdraget att under de kommande sex månaderna vara med och utveckla Åhléns hållbarhetsarbete på allvar, ett internship som senare övergick i en fast tjänst. Det första uppdraget innebar att hon kom att arbeta med allt från produktion, utbildning och försäljning till marknadsföring och kommunikation.
– För oss handlade det mycket om att involvera människor, att hitta de som brinner för frågorna och kan verka som ambassadörer för andra. Det som slog mig när jag började arbeta på Åhléns var vilket driv och engagemang det finns hos alla medarbetare här. Till en början låg kanske inte hållbarhetsfrågor högst på agendan för så många, men nu har det vänt. I dag går en grön tråd genom allt vi gör.
Arbetet inom hållbarhet innebar mycket resande till produktionsländer och fabriksbesök för Caroline Gunterberg, vilket senare ledde henne till att få vara med och starta upp ett produktionskontor i Asien.
– Det var både spännande och stundvis jobbigt eftersom det var en turbulent tid i Dhaka när jag bodde där. Men jag älskar att vara mitt i produktionen, den lokala närvaron är otroligt viktig för att vi ska kunna få exakt det resultat vi vill ha.
Förändringsresan som åhléns just nu gör var också ett av skälen till att Johannes Åverling fick upp ögonen för företaget. Han har en lång erfarenhet från detaljhandeln i bagaget, både som fast anställd och konsult.
– Detaljhandel är fantastiskt roligt och jag har svårt att tänka mig att jobba i någon annan bransch och jag hade faktiskt Åhléns på radarn när jag blev kontaktad för jobbet som Supply Chain Director. Förutom att Åhléns har ett grymt starkt varumärke och att det finns så mycket utvecklingsmöjligheter, attraherades jag av att det har en ägare som tänker långsiktigt. Visst ska vi tjäna pengar, men inte till vilket pris som helst, utan allt det vi gör ska vara för kundens bästa och långsiktigt rätt för företaget, säger Johannes Åverling och berättar en anekdot från sin egen anställningsintervju.
– Jag frågade vår vd Gregg Mowins vad han hade för finansiella förväntningar på mig i min nya roll och då svarade han med att säga samma sak som Antonia Ax:son Johnson sagt till honom under hans egen anställningsintervju: ”Make me proud”. För mig betyder det att ledningen har en långsiktig syn på företaget, vi ska inte ha något skräp i sortimentet och skapa kortsiktiga logistiklösningar utan kunna stå för allt vi gör. Och den drivkraften lyser igenom allt vi gör, det betyder mycket att Åhléns har en ägarfamilj som brinner för det vi gör.
Med över 47 000 artikelnummer i sortimentet säger det sig själv att det är en utmaning att se till att allt går rätt till – ända från första beställning via produktion till dess att varan finns i butiken och att en kund kan välja att köpa den.
Och det är just den här komplexiteten som får ögonen att glittra på både Caroline Gunterberg och Johannes Åverling.
– Vi måste hela tiden stå på tå för att lyckas balansera utbud och efterfrågan, vilket är en anledning till att det satsas så mycket på vår organisation. Om Supply Chain tidigare främst har setts som en kostnad, ser vi det nu som en avgörande faktor för ökad lönsamhet. Gör vi ett bra jobb är hyllorna fulla av varor och flödet kan snabbt stängas av när vi ser att det finns en vara som inte kunderna vill ha. Att gasa och bromsa är utmanande, men oerhört tillfredsställande när man träffar rätt och alla personer inom flödet samverkar utifrån kundens bästa. Tjusningen med detaljhandel är att det händer grejer hela tiden, säger Johannes Åverling och ser oerhört inspirerad ut.
Caroline Gunterberg börjar också prata fortare när hon får lägga ut orden kring vad som gör deras vardag så stimulerande.
– Som kund kanske man inte uppfattar hur många varor som vi faktiskt utvecklar själva. Vi har en stor organisation som utvecklar ett brett sortiment, säger Caroline Gunterberg som i dag har rollen som Production Developer.
– Jag såg behovet av en produktionsavdelning genom mitt tidigare arbete vilket jag bollade med min chef och vi skapade då min nuvarande roll.
För Caroline Gunterberg är det helt avgörande att Åhléns har en aktiv roll när en produkt ska tas fram för att kunna ställa krav på hållbarhet och kvalitet. För att till exempel få fram en vit t-shirt som säljer på den svenska marknaden räcker det inte att skriva en order och skicka iväg. Beställningen måste följas upp hela vägen tills den säljs över disk.
– Det är bland annat det jag tycker är så härligt med Åhléns, det är så svenskt och har samtidigt ett internationellt perspektiv.
Att de arbetar med hela varuflödesskedjan gör att det finns många olika roller, menar Johannes Åverling, men påpekar samtidigt att det trots bredden också finns en fördel med att de ändå är så pass små som företag.
– Här kan jag knacka på dörren till vår vd och få svar direkt, det är ett sådant företagsklimat vi har. Att Åhléns också är ett företag med högt förändringstryck tror jag gör att många tycker det är roligt att arbeta här, säger han och får medhåll av Caroline Gunterberg:
– På Åhléns får du vara med och påverka utvecklingen.