8 stela grejer med att vara ny på jobbet
7 Okt 2015 kl: 00:00

8 stela grejer med att vara ny på jobbet

1: Du råkar hälsa flera gånger på samma person

Svår sjunka igenom golvet-faktor på denna. Alla minns vem du är, men själv tycker du alla ser likadana ut. Anledningen till detta är att du går in 110 procent när du presenterar dig själv – så till den grad att du skiter i vad den andre säger eller hur hen ser ut. Här finns flera minnestekniker du kan ta hjälp av för att inte verka ignorant eller glömsk!

Minnesmästaren: ”Så lär du dig kollegornas namn.”

2: Du är inte med på de interna skämten

”Haha, han gjorde en Gurra!” Ursäkta? Ja, ju mindre din nya arbetsplats är, desto mer sammansvetsat lär gänget vara – och förekomsten av internskämt är ett kvitto på detta. Vill du hänga med i snacket gäller det att – ja – hänga med! Fråga vad en ”Gurra” är, och visa intresse för skrivbordsgrannarnas morgonritual där de bollar gris med häftapparaten. Var inte för snabb att själv etablera nya skojigheter, bara! Det kan uppfattas som offensivt när du försöker göra en grej av att bröla ”Chu-CHUUUUU!” och rulla iväg med Hasses kontorsstol.

3: Bryderiet: Matlåda eller utelunch?

Att sitta och tälja på ett halvtinat lasagneblock går väl an om du har någon att ty dig till. Att äta runt köttfärs-permafrosten i mitten ter sig dock fruktansvärt sorgligt om du gör det på tu man hand. Visar det sig att dina nya favoritkollegor föredrar lunchpastan på hörnet kan det vara läge att lämna kvar lådan i kylen och skapa dig en överblick över arbetsplatsens etablerade lunchrutiner.

4: Du funderar på när det är okej att Facebooka

Jennifer gör det. Petter gör det. Du gör det antagligen inte, av rädsla för att chefen när som helst ska knata runt hörnet och upptäcka att du nätbråkar med kusinens kompis om flyktingkrisen – när du egentligen borde kontera fakturor. Undvik slösurfet de första veckorna, var observant på andras vanor och fokusera i stället på att göra ett så bra jobb som möjligt. Det lönar sig.

Fördjupning: Tipsen som tar dig igenom första tiden på nya jobbet.

5: ”Hej, vi har inte hälsat. Vem är du?” ”Jag är vd…”

Lite som punkt ett, fast snäppet värre. Även om du inte formellt hälsat på din nya vd bör du ändå veta hur denne ser ut. Du gjorde väl research inför arbetsintervjun? Om olyckan är framme – skyll på akut minnesförlust och leverera sedan en rekorderlig hälsning som skulle få självaste kungen på fall.

6: Du tvingas koppla in din dator själv

Den där första kvarten kan snabbt bli ett brinnande helvete när du inte hajar vilken sladd som ska var – eller ens hur du får på datorjäveln. Alla andra är fokuserade på sitt jobb, och där står du på knä och nystar med en allt mer intrikat kabelsallad. Hemsk, hemsk känsla.

7: Du blir direkt it-avdelningens största fiende

”Min e-postadress är felstavad”, ”Datorn går långsamt”, ”Skrivaren svarar inte”, ”Jag tappar internet hela tiden”, ”Kan ni hjälpa mig ändra lösenord?”, ”Jag behöver mer RAM-minne”, ”Min mus är trasig”, ”Har ni en iPhone-laddare?”, ”Jag måste ha större hårddisk”, ”Varför finns det inga USB-minnen?”, ”Ska jag uppdatera mitt operativsystem?”, ”Varför suckar du?”

Läs också: Så kickstartar du höstens studier.

8: Du vågar inte göra nummer två på ett halvår

Särskilt påtaglig känsla i kontorslandskap där toaletterna ligger i nära anslutning till skrivborden. Du går hellre en qigong-kurs för att lära dig kanalisera tarmarnas energi, förtär harmlösa saker som ris och kvarg – och sätter dig gärna på tunnelbanan hem om en nödsituation skulle uppstå.