1. Blicka tillbaka!
Vi mår bra av att känna oss duktiga och synliggjorda. Gör en tillbakablick över den senaste månaden eller kvartalet och allt du åstadkommit. Ge dig själv en klapp på axeln (om nu ingen annan gör det) och tillåt dig själv att tycka att du är jäkligt bra!
2. Sätt upp ett långsiktigt mål
Förhåll dig till olika förutsättningar på ett realistiskt sätt. Allt med ditt arbete kanske inte är superkul men du lär dig alltid något, får fler kontakter och mer erfarenhet. Om du har ett långsiktigt, tydligt mål är du kanske på precis rätt ställe för att nå dit på sikt, även om det kanske inte känns så för stunden. När du fäster blicken på målet känns det oftast lite bättre, lite roligare och lite mer meningsfullt att jobba.
3. Endorfiner i stället för kaffe
Dra med dig några kollegor på en löprunda eller en sväng till gymmet. Förutom att du lägger något meningsfullt mitt i din arbetsvardag som kommer du också bli piggare och må bättre. Endorfiner är som kaffe – fast mycket bättre.
4. Bytt är bytt!
Variation kan vara a och o för att komma till nya, viktiga insikter. Det finns flera bra sätt att göra din arbetsdag lite annorlunda, kanske kan du byta arbetsuppgifter med en kollega för en eftermiddag, eller sitta och jobba på en annan plats för en dag?
5. Dela mera!
Först och främst: välj kollegor med omsorg. Umgås med de som ger dig energi – och dela saker med dem! Det kan vara allt från en gemensam spellista till en speciell dag i veckan då ni turas om att laga matlådor till varandra.
6. Inspireras av Ted Talks
Själv diggar jag Ted Talks, och här får du sju stycken som enligt utsago får dig att älska jobbet igen. Om du faktiskt blir sådär nykär i ditt arbete igen är däremot höljt i dunkel.
7. Pricka av listan – och analysera
Om du gjort allt på listan och ändå inte känner det där suget och glädjen på arbetet? Då får du kanske se dig om efter något annat att göra. Livet är för kort för att varje dag gå till ett arbete som suger, gör inte det.