När allt fler desperata människor flyr från sina land för att knacka på vår dörr är det svårt att som heltidsanställd lista ut ett bra sätt att hjälpa dem. Vi ger alla Sveriges anställda och Young Professionals 7 smarta alternativ för att kunna bidra – innanför jobbets väggar. Ser du något som passar er? Ta upp förslaget med din chef bums!
Skänk en timlön
Aftonbladet har i flera omgångar drivit kampanjer där de uppmanar svenska företag att skänka en timlön för att på ett snabbt och enkelt sätt samla in stora summor pengar till utsatta och behövande. Ett företag med 30 anställda får på detta vis ihop över 5 000 kronor om vi räknar med en timlön på 170 kronor. Med 200 anställda blir det 34 000 kronor, och stora företag med 4 000 anställda skulle kunna samla ihop 680 000. Många bäckar små…
Starta klädinsamling
Ofta är våra förråd och garderober fulla med urväxta kläder och felköp, som skulle göra mycket större nytta hos någon annan. Flyktingar, till exempel, som inte sällan tvingats lämna sina hem hals över huvud, utan andra plagg än de som rafsats med i språnget. Ligg på för en veckolång drive där alla anställda uppmanas ta med sig sina oönskade kläder, samla ihop allt och utse ett hugat gäng att ta sig till närmaste insamlingsplats. Att ge kläder en andra chans är även tacksamt ur hållbarhetssynpunkt.
Skippa julklappsvinet
Detsamma gäller chokladasken, marmeladen och presentkorten. Även om det är trevligt att få en uppskattande klapp på axeln av vd:n, som samtidigt sticker åt dig en halvdyr cabernet sauvignon, lovar vi att det känns bättre i hjärtegropen med ett varmt mejl om att årets julgåva är en klapp till de som verkligen behöver den. Många moderna företag gör det redan – och du kan åtminstone föra saken på tal om trenden inte tagits upp på ditt kneg.
Besök ett asylboende
Och nej, inte med hela din avdelning på 43 personer. Däremot skulle du och ett par goda kollegor kunna engagera er i en studiecirkel för att hjälpa flyktingarna till en bättre integration i samhället. Via Studiefrämjandet får ni all hjälp ni behöver för att komma igång. Museibesök och stadsvandringar är två exempel på aktiviteter som ger ömsesidigt socialt utbyte och stärker de nyanländas självförtroende och språkkunskaper. Chefen lär ha svårt att bevilja en långlunch för ändamål av denna karaktär…
Håll konferensen på hemmaplan
Vd:n Jonas Elgquist rönte nyligen stor uppmärksamhet när han ställde in IT-företaget B3IT Connexions resa till Rom – och skänkte de 400 000 kronorna till flyktingarna. Den inställda Italienhelgen spenderade företagets anställda i stället med att samla in kläder tillsammans. Gör en Jonas – och skippa kursgården/beachen/finlandsfärjan för en gångs skull.
Öppna en insamlingskanal
Ett annat effektivt sätt för större företag att snabbt samla ihop ansenliga summor på frivillig väg. Med en öppen insamlingskanal bidrar de anställda när de vill – med så mycket eller lite de vill. Telia använde sig av denna metod vid vårens jordbävning i Nepal, och har även i samband med flyktingkrisen startat en insamling till Röda Korset.
Anordna en egen gala
I kväll går ”Hela Sverige skramlar” av stapeln i Globen. Det finns ingenting som säger att ni inte kan anordna något liknande – fast i mindre skala. Öppna dörrarna och bjud in kunder, bekanta, partners och ragga på lokala band som kan tänkas vilja bidra samtidigt som de når ut till fler med sin musik. En klassisk företagsfest, helt enkelt, fast där all vinst på öl- och vinförsäljning går direkt till ett 90-konto ni väljer.