Innovation kräver nyfikenhet och en öppen miljö
30 Sep 2014 kl: 00:00

Innovation kräver nyfikenhet och en öppen miljö

En av Christer Fuglesangs favoriträtter under sina rymdresor är en blåbärs- och hallonyoghurt från Arla. Den var Kajsa Ohlson med och utvecklade på uppdrag av NASA för sju år sedan. Efter 17 år i vitt skilda roller inom företaget har hon i dag Tellus som fokus, men jobbar fort­farande med att göra vardagen enklare för moderna  människor. En ständig utmaning är att få klassiska produkter att hänga med i sin tid.

Vad jobbar du med just nu?
– Arla har precis lanserat en serie kvargprodukter som min avdelning Innovation har produktutvecklat. Vi har ett antal projekt i olika stadier som vi jobbar med, där vi bland annat intervjuar konsumenter och studerar konsumentbeteenden för att ta reda på vilka luckor vi kan fylla i deras vardag.

”Kreativitet är något som smittar”

Vad är innovation för dig?
– Att skapa en produkt som upplevs som ny och som köps och används på ett nytt sätt. En ny smak är till exempel inte innovation. För att vara innovativ när det gäller mat behöver man börja med att fråga sig hur vi äter, varför vi gör på det sättet och om det går att göra på något annat sätt. Mänskligheten slutar aldrig att utvecklas, därför finns det alltid ett behov av nya lösningar och koncept.

Vilka förutsättningar behöver man för att vara innovativ?
– Jag tror att man behöver vara genuint intresserad och nyfiken som person, och ständigt ha ögonen och öronen öppna. Kreativitet är också något som smittar. Det är svårt att vara kreativ i en dämpad och rädd miljö. En kreativ arbetsplats bör ha tillåtande chefer, högt i tak och gott om feedback, samtidigt som man förstås måste ställa krav.

Finns det något projekt som du är extra stolt över att ha jobbat med?
– Att utveckla rymdmat var en fantastiskt rolig utmaning där vi fick tänka i nya banor. Vi gjorde flytande yoghurt som håller i rumstemperatur i två år. Det känns kul att vi på Arla oftast är med när en rymdfärja lyfter. I allmänhet är jag stolt över vårt hälso­fokus. Konsumenterna blir alltmer hälsomedvetna och det är viktigt för oss att satsa på sunda produkter som hjälper människor att ha en nyttigare vardag.