Sen vi gick i grundskolan har vi fått möjlighet att öva på presentationer och retorik. Att pitcha är trots allt en av de äldsta konsterna som finns, och att ta den för givet är att göra ett grovt misstag. Det finns olika sätt att presentera varje ide på, från budskap till tonalitet. Och med hisspitch pratar vi om konsten att framföra ett budskap på ett ytterst koncentrerat tidsrum. Låt oss dyka ner i vad som krävs för att lyckas med en hisspitch!
Vad är en hisspitch?
Nej, du behöver inte stå i en hiss för att det ska räknas som en hisspitch. Istället refererar namnet helt enkelt till den korta tiden som du ibland spenderar med någon i en hiss. Kanske är det din första chans att samtala med en VD, eller på annat vis viktig person för din karriär. Och där har du din chans att i trettio sekunder pitcha in precis vad du vill. Det kan ske på vägen in till kontoret, en after work eller jobbmässa.
Pitcha din verksamhet
En av dem mest klassiska pitcharna är då du pitchar en företagside. Du har kanske tittat på Draknästet, eller rent av själv stått och pitchat er verksamhet. Normalt sätt pratar vi om en pitch där du berättar om ett problem, följt av en presentation av lösningen, det vill säga din verksamhet. Självklart uppbackat med bevis, vad som kan tänkas göra din ide unik och punkter som är utformade för att övertyga den du pitchar till. Men hur ska man egentligen hinna allt det på en hisspitch?
Innan du skriver din hisspitch bör du ha din längre pitch klar. Kanske har du redan pitchat några gånger, och vill nu koka ner ditt budskap till en hisspitch. Och än mer än i en klassisk pitch gäller det att vara tydlig. Det bästa är om din hisspitch är så bra utformad att du memorerat den, utan ett ord för mycket i manus. Det gäller att på kort tid presentera dig själv, dina intentioner och säljargument, med utrymme kvar för en kort dialog innan ni går skilda vägar. Försök konceptualisera ditt företag, skriv en pitch på max hundra ord, och öva så mycket du bara kan.
Pitcha dig själv
Hisspitchen om dig själv är kanske den viktigaste av dem alla. Den är ofta en del av en företagspitch (du börjar ju med att pitcha vem som står bakom iden), och relevant i många olika professionella sammanhang. Du har säkert fått frågan “berätta om vad du gör” flera gånger i ditt liv, en fråga som kan kännas lika lätt som svår. Du vet aldrig när rätt person kommer visa nyfikenhet för dig. Det kan vara personen som rekommenderar dig till en framtida arbetsgivare. Ta vara på konsten att kunna pitcha dig själv.
Du vill inte vara den som fumlar bort sitt svar. Gör istället en lista på vad det är du faktiskt gör, välj ut de viktigaste delarna och författa ett enkelt och kort sätt att beskriva dig själv och ditt jobb på i bara några få meningar. Lägg gärna det du märker får starkast reaktion i början av pitchen, för att fånga folks uppmärksamhet snabbt. Med tanke på hur ofta du kommer kunna öva på den här pitchen räknar vi med att du kommer bli ett proffs på nolltid!
Identifiera när det är läge att pitcha
Är det inte allas mardröm? Att stå där och hålla sitt korta föredrag, för att mitt i sin mening inse att personen inte längre lyssnar. Och det kan hända av olika anledningar. Personen du pitchar till kan ju helt enkelt sakna intresset, och för den delen vara fel person att pitcha det du har att säga till. Eller så kan det vara så att det helt enkelt inte är läge.
När vi pitchar något vill vi gärna undvika känslan av att vi driver en säljpitch. Detta är enklare i vissa situationer än andra, men i grund och botten handlar det om din retorik. Hur är ditt kroppsspråk? Ton? Budskap? Förmodligen kommer du behöva flera olika pitcher för samma budskap. Du ger ju inte samma svar på frågan kring vad du jobbar med till en familjemedlem som till en rekryterare.
Filma och analysera dina pitchar, stora som små. Testa pitcha för vänner och betrodda och skriv ner och diskutera deras feedback. Använd det du lär dig för att hela tiden förbättra pitchen. För varje gång du pitchar finns en möjlighet att gå tillbaka till ritbordet. Vad funkade bra? Vad funkade dåligt? Hur kan jag tighta till min pitch till nästa tillfälle? Öva på din pitch så mycket du kan, du kommer inte att ångra dig.