Föregående Nästa

Vad betyder rollen?

Vad betyder rollen?
30 november

När jobbtitlar används som synonymer för vad i grunden kan vara helt olika arbetsbeskrivningar kan många lämnas förvirrade. Vad betyder egentligen rollen? Shortcut har kikat närmare på jobbtitelns betydelse.

Annons

När allt fler branscher drabbas av trenden otydliga jobbtitlar blir det svårare och svårare för den som letar nytt jobb att hitta rätt. För vad händer när du dyker upp på intervjun och inser att rollen du sökt egentligen innefattat någonting helt annat? Det är dags att reda ut vad alla dessa jobbtitlar egentligen betyder.

Den breda rollen
Du har precis sökt jobbet som “Junior Digital Manager” på en liten byrå. På arbetsintervjun förklarar de snällt att rollen är “bred” och att du kommer “växa in” i en egen roll. För oftast är det enklast att göra så, när en arbetsgivare har många hål att fylla men knappt med pengar att anställa någon. Den breda rollen är ofta lika suddig som sin arbetsbeskrivning, där guiden för dina olika befattningar egentligen är en förklaring för vad företaget i sig jobbar med. Den breda rollen kan vara ett bra kliv in i branschen – så länge du har rätt förutsättningar för att lyckas.

Det viktiga för dig som sökt en bred roll är att kräva en tydlig arbetsbeskrivning. Självklart finns det undantag på när du behöver kliva ur din roll, poängen ligger i att detta inte får bli din dag till dag – såvida inte detta kommuniceras tidigt. Den breda rollen passar dig som faktiskt vill vara här och där, eller bara vill testa på det under en period. Se då till att det faktiskt finns en plan på att du ska få nichea in dig på ett specifikt område i framtiden, och inte ligga kvar i den diffust breda rollen för alltid.

Den flashiga rollen
Det finns ingen myndighet eller regelbok för jobbtitlar. Inget stoppar ett nyöppnat cafe från att döpa om sina anställda från baristor till mjölkskummare. Likväl är det inget som stoppar ett företag från att göra sin nyanställda Junior Full-Stack Developer till Head of IT. Många väljer dessutom att göra skillnad på vad deras anställdas jobbtitlar är internt och externt.

Jobbtitlar är ett sätt att marknadsföra ett företag gentemot sina kunder. Att gömma det juniora och helst överdriva det seniora kan helt enkelt skapa en trygghet för företagets kund. Dessutom kan någon som är “Head of” en avdelning på ett företag anses vara junior på ett annat. Ja, jobbtitlars senioritet är helt enkelt en relativitet som inte skall tas på för stort allvar. Desto viktigare är det när du själv klättrar i din karriär att alltid vara tydlig med vilket ansvar som kommer med en uppgraderad jobbtitel – då detta också ska återspeglas i din lön.

Den synonyma rollen
Tänk dig att samma arbetsbeskrivning benämns med olika jobbtitlar, eller att samma jobbtitel har helt olika arbetsbeskrivning från företag till företag. Koordinatorn som på företag #1 är en projektledare som kommunicerar mellan olika team, och på företag #2 är en executive sekreterare som hjälper cheferna hålla reda – benämns alltså med samma jobbtitel.

Problemet som uppstår med den synonyma rollen är när koordinatorn på företag #1 söker jobb som koordinator på företag #2. Jobbtitlen är helt enkelt inte längre ett ord för en viss arbetsbeskrivning, utan bara vad företaget i fråga kände att arbetsbeskrivningen i sig borde heta. Har du oturen att ha en kompetens som benämns med olika jobbtitlar blir det där med att hitta rätt jobb lite svårare, och risken finns att du inte inser att du hamnat fel förens du sitter där på intervjun.

Den undvikande jobbtiteln
Jobbtitelns betydelse sträcker sig långt, och har sen länge slutat försöka beskriva vad personen i fråga faktiskt jobbar med. I den fantasifulla världen vi lever i kan jobbtitlar heta och betyda precis vad som helst, och hur underbart är inte det? För dig som alltid drömt om att benämnas som “Senior” eller “Head of” är möjligheterna egentligen oändliga, men allra bäst är det för dig som skäms lite för det du jobbar med. Varför kalla sig för telefonsäljare när du kan vara Senior Account Manager? Låt oss alla hjälpas åt med att komma på dessa diffusa jobbtitlar, så att våra föräldrar kan skryta om vad deras barn jobbar med.

I slutändan handlar det om att eliminera förvirring. Ska du söka ett jobb, gör tydlig research först på vad det är de faktiskt eftersöker. Ofta finns det ett telefonnummer i jobbannonsen du kan ringa innan du skickar in din ansökan, för att snabbt kunna reda ut vad som menas med “Content Manager” den här gången. När jobbtitlar däremot används internt som ett sätt att skapa tydlig hierarki ska du inte glömma bort att mer ansvar för dig alltid skall reflekteras i din lön. Det är helt okej om din jobbtitel är lite förvirrande eller spexig, så länge den inte är det för dig och ditt företag.

Publicerad 30 november
Föregående Nästa