Så skapar du en webbutik utan startkapital
15 Nov 2019 kl: 00:00

Så skapar du en webbutik utan startkapital

Vi handlar idag mer över internet än någonsin tidigare. Endast under det första halvåret 2019 omsatte den svenska e-handeln 44,4 miljarder SEK. Statistik visar även på att drygt 62% av svenskarna handlade minst en gång på internet i månaden under första halvan av året. 

Trots att antalet e-handelsföretag som säljer på internet i Sverige ökar över tid finns det stora möjligheter för den som vill sälja produkter och tjänster online. Marknaden växer och dessutom är det förhållandevis enkelt att sälja produkter över internet.

Att starta en egen webbutik är inte bara ett spännande sätt för den som vill sälja produkter och tjänster över internet. Faktum är att tekniken för att sätta upp en egen webshop idag är både bättre och mer lättillgänglig än tidigare. 

Det finns flera e-handelsplattformar på marknaden att välja på och några plattformar är så pass användarvänliga att du utan problem klarar av att bygga din webshop helt själv. För att starta en egen webbutik krävs knappt något startkapital. Många av de bästa plattformarna på marknaden går dessutom att använda till en väldigt låg kostnad och i vissa fall helt gratis.

Men vad behöver man tänka på för att komma igång? 

I det här inlägget går jag igenom vilka steg du behöver ta för att med framgång sätta upp din webshop med minimalt investerat kapital. Vi tittar på vilka grundläggande behov du behöver beakta och de viktigaste marknadsparametrarna som du bör definiera för att du ska kunna lyckas som en entreprenör online.

Det här är ett gästinlägg från Skapawebbkraft.se. Besök gärna bloggen för att läsa mer om hur man går tillväga för att exempelvis starta en webbutik, hemsida eller blogg.

Definiera din affärsidé och marknad

1. Upprätta en affärsplan och definiera dina produkter & tjänster

Du kanske redan har en affärsidé? Det kan vara att du vill sälja en tjänst, exempelvis genom att undervisa i yoga, träning eller musik. Kanske har du även funderat över olika produkter som du tror att det finns en stor efterfrågan på? 

Oavsett om du redan har en lovande affärsidé eller om du fortfarande letar efter en produkt eller tjänst att sälja; kommer förutsättningarna för att lyckas att öka om du planerar och definierar vad du vill sälja, till vem och hur? 

Att exempelvis tro att en produkt kommer att sälja som smör i solsken är en bra början. Spinn vidare på din idé. Definiera och nedteckna dina visioner och tankar i en formell affärsplan. Du bör redan i det här skedet definiera din marknad (befintliga konkurrenter, leverantörer, marknad och målgrupp.) 

Inte sällan visar sig den ursprungliga affärsidéen ha behov av vissa justeringar. Det finns flera modeller och mallar du kan använda dig av gratis för att få till en bra affärsplan. Jag rekommenderar exempelvis Almis mallar eller affärsplanen från verksamhet.se

I den här fasen är det viktigt att själva affärsidéen, dvs. de produkter eller tjänster du vill sälja definieras. Här är några viktiga parametrar som i princip alltid är av relevans:

  • Prisspann (“Price range”): Sätt ett rimligt utpris (min/max). Vad är dina kunder beredda att betala för dina produkter eller tjänster? På så vis blir det enklare att räkna på lönsamhet och utvärdera potentiella leverantörer.
  • Säsongskänslighet: Det är rekommenderat att välja produkter som har en hyfsat jämn efterfrågan över hela året. Kolla in Google Trender som är ett verktyg som går att använda gratis för att undersöka säsongsvariation för olika sökord (“nyckelord”).
  • Inköp och Logistik: Allt ifrån ledtider, fraktkostnader, reklamtionsärenden och lagerhållningkostnader måste beaktas. 

Ett sätt att minimera kostnader och risk för logistik och inköp är att använda s.k. Dropshipping. Denna affärsmodell innebär att du endast ansvarar för själva försäljningen via din webshop.

När kunden genomfört sitt köp i din webbhandel, genereras en order som skickas direkt till leverantören. Leverantören säkerställer att produkterna levereras i enlighet med vad som har avtalats till kunden. 

Dropshipping är det absolut enklaste sättet att sälja varor på nätet eftersom att du endast behöver fokusera på att marknadsföra och sälja dina produkter. Eftersom att du inte behöver köpa in och lagerhålla produkter, innebär även affärsmodellen att du kan sälja varor helt utan några initiala kostnader.

  • Ekonomisk nisch: I affärsplanen bör du ha en marknadsföringsstrategi där du definierat din målgrupp. Säkerställ att dina produkter uppfyller de förmodade krav som din målgrupp förväntas ha avseende: mjuka värden (design etc.), hållbarhet, status, prissättning mm.  

2. Välj namn, registrera företag & domän

Efter att du formaliserat din affärsidé i en affärsplan kommer du att ha en god förståelse för marknaden och din målgrupp som du vill marknadsföra dig till. I nästa steg ska du bestämma namnet på din webbutik. 

Försök att hitta ett namn som kan uppfattas som tilltalande och professionellt för din målgrupp. Att välja ett bra namn är viktigt eftersom att du till varje pris ska undvika att byta det i efterhand. All tid och möda du spenderar på ditt företag är för att bygga ett starkt varumärke och för att marknadsföra ditt företagsnamn. När du väljer namn för din webshop ska du även säkerställa att domännamnet (URL) inte redan är taget. Här är några tips på hur du går tillväga för att välja namn:

  • Välj ett unikt namn: Välj ett namn som gör att du sticker ut och skiljer dig från eventuella konkurrenter.
  • Internationellt gångbart: Det är svårt att förutsäga hur ditt företag kommer att utvecklas. Även om du initialt planerar att sälja på den svenska marknaden kan din affärsmodell och marknad förändras över tid. Välj därför ett namn som underlättar expansion på nya marknader.
  • Namnet behöver inte vara fyndigt: Ett bra namn behöver inte ha en djupare betydelse. Det kan vara en förkortning eller ett enkelt namn: SMHI, PwC, Apple, Volvo etc..
  • Brainstorming: Ta hjälp av vänner för att få deras åsikt om de namn som du gillar bäst. Ett annat sätt för att komma på ett lämpligt namn är via en automatiserad namngenerator. Det finns gratisverktyg på internet som du kan testa för att generera förslag på företagsnamn. Du skriver helt enkelt då in ett ett ord eller namn som du vill att ditt företag ska associeras med. Därefter  spottar generatorn ut alla tänkbara kombinationer av företagsnamn.
  • Domännamn: Säkerställ att domännamnet finns tillgängligt. Är du orolig över att ditt domän ska tas av någon annan kan du köpa (registrera) ditt domän direkt. I Sverige finns det flera företag att välja på där du kan registrera ditt domän. På Internet Stiftelsens hemsida finner du mer information om hur du kan ta reda på om ett domännamn är tillgängligt och hur du går tillväga för att registrerar ett domän.
  • Det enklaste sättet att registrerar ett domän är dock att göra det hos företaget som tillhandahåller den e-handelsplattform som du väljer att använda för att sätta upp din Webshop. De flesta e-handelsplattformar tillhandahåller tjänster för registrering av domän. Mer om det längre ned.
  • Starta ett bolag: Oj, tänker du säkert nu. Det här känns som ett större projekt än vad jag hade tänkt mig! Måste jag verkligen ha ett eget bolag för att komma igång?
    Det enkla svaret här är, ja. För att sälja varor behöver du registrera ett bolag men du kan vänta med det här steget tills du har kommit igång med din webshop.
    Det är dessutom jätteenkelt. Den enklaste bolagsformen är att registrera en enskild firma, här hittar du all information du behöver för hur du går tillväga för att registrera dig och hantera F-skatt.

3. Välj e-handelsplattform för din webbutik

För att sätta upp en webbutik måste du använda en plattform eller program. Det finns ett stort utbud av plattformar på marknaden. Olika lösningar är bra för olika typer av behov. Generellt sett är det absolut enklaste sättet att starta en webbutik genom att välja en plattform som erbjuder en helhetslösning. Med en helhetslösning får du designmallar, funktionalitet (“appar”), domänregistrering, webbhotell, kundtjänst etc. på ett och samma ställe. 

I vissa fall kan det dock vara bättre att hitta en mer flexibel lösning där du inte är bunden att använda alla tjänster från en och samma platform. Här nedan går jag igenom några av de vanligaste behoven för den som vill starta en webbshop.

För den som vill ha en helhetslösning

Att bygga sin webbutik med en plattform som har allt på ett och samma ställe är vanligen det enklaste alternativet. Så här funkar det. 

Du registrerar dig som användare. Därefter loggar du in på plattformen och börjar skapa din webshop. Det finns flera alternativ som erbjuder färdiga designmallar. Efter att man har valt en designmall som har en layout som man gillar är det bara att dra in bilder och lägga till text med “drag-and-drop”. 

Genom att använda en helhetslösning får du per automatik tillgång till utrymme på leverantörens servrar, de hjälper dig även med att registrera domän (alternativt föra över ett domän som du registrerat hos annan registrator). När din webshop växer kan du lägga till fler funktioner i din webbutik via appar som vanligen tillhandahålls av leverantören där du satt upp din webshop. 

Det finns massvis av plattformar att välja på. En av de mest populära plattformarna, inte bara i Sverige utan även internationellt är Shopify. Shopify går att testa gratis under en begränsad period. Här kan du läsa mer om Shopify, en av de absolut bästa helhetslösningarna. 

Utöka en befintlig webbplats med en webshop

Ett bra alternativ för den som redan har en befintlig webbplats och som vill börja sälja varor eller tjänster kan vara att använda en tilläggsmodul som laddas ned separat och installeras på webbplatsen. 

Det här kan även vara ett intressant alternativ för den som redan har erfarenhet av att göra hemsidor och som är hyfsat tekniskt kunnig. Det finns flera separata tillägg (“plugins”) som man kan installera på sin webbplats för att kunna sälja produkter och tjänster. 

En av de största och mest populära e-handelsplattformarna för framförallt WordPress är WooCommerce. WooCommerce är gratis att använda men för att utöka med ytterligare funktionalitet som är kompatibel med WooCommerce kan det tillkomma kostnader. 

Blogg eller hemsida med integrerad webbutik 

Låt säga att du planerar att bygga en hemsida eller en blogg. Du vill helt enkelt tillhandahålla information på din webbplats som attraherar en viss grupp av besökare eller kunder. På din hemsida eller blogg vill du även kunna koppla på en webshop och sälja en viss typ av produkt eller tjänst. 

I det här fallet kan det vara enklast att gå med en helhetslösning som ger de bästa möjligheterna för att få till en professionell hemsida eller blogg. Några av de mest populära hemsidebyggarna på marknaden med kompatibel webbshop är: Wix, Webnode och Weebly. Dessa hemsidebyggare erbjuder gratisversioner med fokus på användarvänlighet. 

Det finns även svenskutvecklade hemsideprogram med kompatibel funktionalitet för e-handel. Hemsida24 är en svensk tjänst som i likhet med Wix, Webnode och Weebly går att testa gratis. Här kan du läsa mer om Hemsida24 som kan vara ett intressant alternativ om du vill sälja på framförallt den svenska marknaden.

Lycka till!


av: Jacob Barto