Föregående Nästa

Så blir du en doer

Så blir du en doer
10 mars 2010

De får saker att hända, hinner med jättemycket och blir snabbt chefens favoriter. Shortcut har tagit reda på hur du ska göra för att bli en ”doer”.

Annons

”Vi söker dig som är driven och målinriktad” – känner du igen formuleringen? Trenden är tydlig i jobbannonserna. Det gäller att vara självständig och kunna ta egna initiativ för att knipa jobbet.

– I en lågkonjunktur får personalen ofta mer ansvar och kraven på att de anställda kan arbeta självständigt blir större. I dag finns det inte resurser för att lära upp de anställda under lång tid, du måste komma igång tidigt med jobbet, konstaterar Lina Werner, rekryterare på Academic Work.

Men kan vem som helst bli en av de där galet effektiva människorna, ständigt med energin på topp och med en hel radda projekt på gång?

– Doers är orädda. De lägger sin energi på att göra i stället för på att oroa sig över vad som kan gå fel, säger Suzanne Dahlerus, certifierad karriäcoach. Enligt henne kan alla bli doers, men bara om motivationen finns.

– Att ringa ett säljsamtal bara för att få ut sin lön kan kännas trist, men att göra det för att kanske få en stor årsbonus som i sin tur ska användas till en spännande resa ökar säkert motivationen, säger Suzanne Dahlerus.

Motivationen är på topp, du är redo att visa framfötterna, ta initiativ och sätta igång – ändå går det inte. Vanliga hinder är rädslan att göra bort sig, att det ska bli fel eller att man inte litar på sin egen förmåga. Andra anledningar till att man skjuter upp saker kan vara att man inte förstår uppgiften ordentligt eller att den känns övermäktig.

– Då är knepet att dela upp den i mindre delar. Det är en dum liknelse men jag brukar säga att alla kan äta upp en cykel, bara man filar ner den till tillräckligt små ätbara spån, säger Suzanne Dahlerus.

Att vara en doer må vara praktiskt i de flesta situationer, men det finns tillfällen när det kan vara bra att stanna upp och se sig omkring. I en arbetsgrupp eller organisation behövs ett visst mått av konsensus. Det kan också vara klokt att fundera över vilka andra personlighetstyper som finns på arbetsplatsen.

– En eftertänksam analytiker kan lätt bli stressad av en handlingskraftig doer. Lär dig uppskatta och dra nytta av dina kollegors olikheter, säger Suzanne Dahlerus.

I en tid då det du gör ofta värderas högre än vem du är, är det viktigt att inte låta doern i dig ta över helt.

– Ibland har doers en övertro på att ”du är det du gör”. De döljer sig bakom sin förmåga att göra och får ångest när de inte är handlingskraftiga. Kom ihåg att även doers behöver tid till att göra ingenting, säger Suzanne Dahlerus.

SJU EFFEKTIVA TIPS

Gör uppgiften mer konkret. Beskriv för dig själv vad som ska göras i detalj, och börja jobba.

Lägg mer energi på att tänka på vad som händer om det går bra, än på att oroa dig över vad som kan gå fel.

Dela upp uppgiften i mindre delar, de är lättare att genomföra än stora.

Rensa innan du börjar – högar på skrivbordet och orostankar stjäl mer energi än du tror.

Sätt en deadline och berätta om den för andra. Då blir det svårare att bryta den.

Gör det roligt! Sätt på bra musik, ladda med snacks – rätt stämning kan få en trist uppgift att kännas kul.

Svälj prestigen och våga be om hjälp – att uppgiften blir gjord är viktigare än vem som gör den.

Shortcut Redaktion
Publicerad 10 mars 2010
Föregående Nästa